"Paperimaanantai" : musiikin perusteiden ja viulunsoiton alkeita sekä kolmen musiikkiopiston käytänteitä polulla muskarista musiikin perusteisiin
Kaisla, Erja (2009)
Kaisla, Erja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293463
Tiivistelmä
”Paperimaanantai”-opinnäytetyöni jakautuu kahteen osaan. Ensin selvitän, miten kolmessa eri musiikkiopistossa järjestettiin pienen musiikin opiskelijan matka musiikkileikkikoulusta musiikin perusteiden opetukseen. Toisessa osiossa raportoin pitämäni päiväkirjan pohjalta omaa opetustyötäni viiden kuukauden ajalta. Kuvaan miten itse maanantaisilla yhteistunneilla kahden vasta-alkajan kanssa yhdistin musiikin perusteiden- ja viulunsoiton alkeiden opetuksen kulkemaan rintarinnan luonnolliseksi tavaksi opiskella soittoa.
Työni aihe kumpusi käytännön työssä nousseesta tarpeesta. Oppilaani eivät aina tuntuneet käsittävän tai yhdistävän musiikin perusteiden tunneilla opiskelemiaan asioita tärkeäksi osaksi soitonopiskelua. Viuluopinnot alkavat usein jo ennen kouluikää, mutta omassa opistossani musiikin perusteiden opiskelu aloitetaan vasta 10-vuotiaina. Niinpä koin, että oli olemassa suorastaan ”tilaus” oman instrumenttiopettajan ohjaamaan yhdistettyyn soiton- ja musiikin perusteiden
alkeisopetukseen heti musiikkiharrastuksen alussa.
Selvitin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla, millaisiin tiedollisiin ja taidollisiin valmiuksiin musiikkileikkikoulussa ja niin sanotussa musiikkivalmennuksessa sekä musiikin perusteiden ensimmäisellä tasolla pyrittiin. Halusin saada selville, mitä lapsi pääsääntöisesti hallitsi siirtyessään musiikkileikkikoulusta soitonopetukseen. Omassa opetuskokeilussani paneuduin ryhmässä soiton- ja musiikin perusteiden alkeiden opetuksen yhdistämiseen.
Jokaisessa musiikkiopistossa, joissa tein haastatteluja, polku muskarista musiikin perusteiden opetukseen oli järjestetty hieman eri tavalla. Merkillepantavaa oli kuitenkin opistojen pyrkimys soittoharrastuksen alettua saada oppilaille instrumenttiopetuksen rinnalle yhteisöllisyyttä lisäävää ryhmäopetusta, kuten esimerkiksi musiikkivalmennus-, rytmiikka- tai kuorotunnit. Katson saaneeni oman opetuskokeiluni tuloksista vahvistusta sille, että olisi kannattavaa, tuloksellista sekä soitonopetusta tukevaa ja virkistävää, jos oppilaan omalle soitonopettajalle annettaisiin tilaisuus tällaiseen reaaliaikaiseen soiton- ja musiikin perusteiden alkeiden yhdistämiseen.
Työni aihe kumpusi käytännön työssä nousseesta tarpeesta. Oppilaani eivät aina tuntuneet käsittävän tai yhdistävän musiikin perusteiden tunneilla opiskelemiaan asioita tärkeäksi osaksi soitonopiskelua. Viuluopinnot alkavat usein jo ennen kouluikää, mutta omassa opistossani musiikin perusteiden opiskelu aloitetaan vasta 10-vuotiaina. Niinpä koin, että oli olemassa suorastaan ”tilaus” oman instrumenttiopettajan ohjaamaan yhdistettyyn soiton- ja musiikin perusteiden
alkeisopetukseen heti musiikkiharrastuksen alussa.
Selvitin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla, millaisiin tiedollisiin ja taidollisiin valmiuksiin musiikkileikkikoulussa ja niin sanotussa musiikkivalmennuksessa sekä musiikin perusteiden ensimmäisellä tasolla pyrittiin. Halusin saada selville, mitä lapsi pääsääntöisesti hallitsi siirtyessään musiikkileikkikoulusta soitonopetukseen. Omassa opetuskokeilussani paneuduin ryhmässä soiton- ja musiikin perusteiden alkeiden opetuksen yhdistämiseen.
Jokaisessa musiikkiopistossa, joissa tein haastatteluja, polku muskarista musiikin perusteiden opetukseen oli järjestetty hieman eri tavalla. Merkillepantavaa oli kuitenkin opistojen pyrkimys soittoharrastuksen alettua saada oppilaille instrumenttiopetuksen rinnalle yhteisöllisyyttä lisäävää ryhmäopetusta, kuten esimerkiksi musiikkivalmennus-, rytmiikka- tai kuorotunnit. Katson saaneeni oman opetuskokeiluni tuloksista vahvistusta sille, että olisi kannattavaa, tuloksellista sekä soitonopetusta tukevaa ja virkistävää, jos oppilaan omalle soitonopettajalle annettaisiin tilaisuus tällaiseen reaaliaikaiseen soiton- ja musiikin perusteiden alkeiden yhdistämiseen.