Opiskelijoiden kokemuksia äitiyden ja opiskelun yhdistämisestä
Jalaistus, Tiina (2012)
Jalaistus, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024042
Tiivistelmä
Äidiksi tuleminen on naisen elämässä iso käännekohta, joka herättää äidissä paljon erilaisia tunteita. Opiskelija tarvitsee opinnoista selviytyäkseen elämänhallinnan taitoja, jotka korostuvat varsinkin äitiyden ja opiskelun yhteen sovittamisessa. Lapsen saaminen tuo haastetta erityisesti opiskelijan ajankäyttöön ja sen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia lapsen saamisesta kesken opintojen. Opinnäytetyö on osa CDS - hanketta, jonka nimi on To Care, To Dare, To Share – syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakouluopinnoissa. Hankkeen tavoitteena on tukea ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä sekä tukea opintojen loppuun saattamista.
Tutkimustiedot kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kohderyhmänä oli opintojen aikana äidiksi tulleet päiväopiskelijat. Lopullinen vastausmäärä oli 134. Kyselylomakkeen avulla tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja äitiyden yhdistämisen haasteista, kartoitettiin opiskelevien äitien omaa jaksamista sekä heidän tarvetta koulun kautta saatavalle tuelle. Kyselyssä selvitettiin myös oliko lapsen saamisella kesken opintojen ollut positiivisia vaikutuksia opiskeluun.
Äitiyden ja opiskelun yhdistämisessä haasteellisinta oli ajankäytön hallinta. Opiskelevilla äideillä oli kyselyn mukaan melko vähän aikaa itselleen. Oma aika, harrastukset ja ystävien tapaaminen mainittiin oman jaksamisen kannalta tärkeimpinä asioina. Koulun kautta toivottiin enemmän opinto-ohjausta, joustavuutta opintoihin sekä enemmän vaihtoehtoisia tapoja opiskella, kuten verkkokurssit. Kotona opiskelemalla opinnot jatkuisivat nopeammin lapsen saamisen jälkeen ja opinnot edistyisivät äitiyslomankin aikana. Positiivisimpina asioina lapsen saamisesta opintojen kesken nousi esiin motivaation kasvu opiskeluun ja valmistumiseen sekä tehostunut ajankäyttö.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia lapsen saamisesta kesken opintojen. Opinnäytetyö on osa CDS - hanketta, jonka nimi on To Care, To Dare, To Share – syrjäytymisen ehkäiseminen ammattikorkeakouluopinnoissa. Hankkeen tavoitteena on tukea ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä sekä tukea opintojen loppuun saattamista.
Tutkimustiedot kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kohderyhmänä oli opintojen aikana äidiksi tulleet päiväopiskelijat. Lopullinen vastausmäärä oli 134. Kyselylomakkeen avulla tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia opintojen ja äitiyden yhdistämisen haasteista, kartoitettiin opiskelevien äitien omaa jaksamista sekä heidän tarvetta koulun kautta saatavalle tuelle. Kyselyssä selvitettiin myös oliko lapsen saamisella kesken opintojen ollut positiivisia vaikutuksia opiskeluun.
Äitiyden ja opiskelun yhdistämisessä haasteellisinta oli ajankäytön hallinta. Opiskelevilla äideillä oli kyselyn mukaan melko vähän aikaa itselleen. Oma aika, harrastukset ja ystävien tapaaminen mainittiin oman jaksamisen kannalta tärkeimpinä asioina. Koulun kautta toivottiin enemmän opinto-ohjausta, joustavuutta opintoihin sekä enemmän vaihtoehtoisia tapoja opiskella, kuten verkkokurssit. Kotona opiskelemalla opinnot jatkuisivat nopeammin lapsen saamisen jälkeen ja opinnot edistyisivät äitiyslomankin aikana. Positiivisimpina asioina lapsen saamisesta opintojen kesken nousi esiin motivaation kasvu opiskeluun ja valmistumiseen sekä tehostunut ajankäyttö.