Jäsenpalveluiden kehittäminen- Case Suomen Vuokranantajat ry
Vanhanen, Hanna (2012)
Vanhanen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Suomen Vuokranantajat ry:n jäsen-palveluita tulisi kehittää. Jäsenpalvelut ovat olennainen osa yhdistyksen jäsenille tuotettavaa arvoa, ja niiden kehittäminen tärkeää jäsenmäärän ja -tyytyväisyyden kannalta. Työn tavoitteina oli kartoittaa, mitkä yhdistyksen jäsenpalveluista ovat kaikkein käytetyimpiä, ja miten palveluiden käyttö on koettu. Näitä asioita haluttiin tutkia palveluiden käyttäjien, eli jäsenten näkökulmasta.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi yhdistystoiminnalle olennaisia käsitteitä. Osuudessa selvitetään, miten yhdistys määritellään ja mitä erityispiirteitä yhdistyksiin liittyy. Lisäksi mainitaan yhdistysten tärkeimpiä jäsenpalveluita ja se miten palvelut vaikuttavat yhdistyksen toimintaan sekä jäsenten tyytyväisyyteen. Lähteinä on käytetty yhdistystoimintaan liittyvää kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Yhdistyksen jäsenille lähetetyn kyselyn avulla tutkittiin, miten jäsenet ovat kokeneet yhdistyksen palveluiden käytön. Kysely lähetettiin marraskuussa 2011 kaikille yhdistyksen jäsenille. Lähetyshetkellä heitä oli jäsenrekisterissä 4702 henkilöä. Vastauksia saatiin 1083 kappaletta, vastausprosentti oli 23.
Tulosten perusteella yhdistyksen jäsenpalveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä. Tärkeimpinä palveluina pidettiin neuvontaan ja tiedonsaantiin liittyviä palveluita. Suurin osa vastaajista ei toivonut jäsenpalveluiden määrän lisäämistä, vaan mieluummin palveluiden laadun varmistamista. Tärkeimpinä kehityskohteina esiin nousivat tiedottaminen ja yhdistyksen Internet-sivut. Monet jäsenet pitivät palvelun tarjontaa kattavana, mutta eivät olleet tietoisia kaikista tarjolla olevista jäsenpalveluista ja -eduista. Tiedotteiden ja Internet-sivujen selkeyden parantamisella jäsenpalveluita osattaisiin paremmin hyödyntää. Tiedottamisen parantamisen jälkeen jatkotutkimuksena voisi tutkia, miten muutokset ovat vaikuttaneet jäsenten tyytyväisyyteen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi yhdistystoiminnalle olennaisia käsitteitä. Osuudessa selvitetään, miten yhdistys määritellään ja mitä erityispiirteitä yhdistyksiin liittyy. Lisäksi mainitaan yhdistysten tärkeimpiä jäsenpalveluita ja se miten palvelut vaikuttavat yhdistyksen toimintaan sekä jäsenten tyytyväisyyteen. Lähteinä on käytetty yhdistystoimintaan liittyvää kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Yhdistyksen jäsenille lähetetyn kyselyn avulla tutkittiin, miten jäsenet ovat kokeneet yhdistyksen palveluiden käytön. Kysely lähetettiin marraskuussa 2011 kaikille yhdistyksen jäsenille. Lähetyshetkellä heitä oli jäsenrekisterissä 4702 henkilöä. Vastauksia saatiin 1083 kappaletta, vastausprosentti oli 23.
Tulosten perusteella yhdistyksen jäsenpalveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä. Tärkeimpinä palveluina pidettiin neuvontaan ja tiedonsaantiin liittyviä palveluita. Suurin osa vastaajista ei toivonut jäsenpalveluiden määrän lisäämistä, vaan mieluummin palveluiden laadun varmistamista. Tärkeimpinä kehityskohteina esiin nousivat tiedottaminen ja yhdistyksen Internet-sivut. Monet jäsenet pitivät palvelun tarjontaa kattavana, mutta eivät olleet tietoisia kaikista tarjolla olevista jäsenpalveluista ja -eduista. Tiedotteiden ja Internet-sivujen selkeyden parantamisella jäsenpalveluita osattaisiin paremmin hyödyntää. Tiedottamisen parantamisen jälkeen jatkotutkimuksena voisi tutkia, miten muutokset ovat vaikuttaneet jäsenten tyytyväisyyteen.