Lapsen kielellinen erityisvaikeus : Toimintaterapiakäytännöt toimintaterapeuttien kuvaamina
Niemi, Henriikka (2012)
Niemi, Henriikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034102
Tiivistelmä
Erilaiset puheen ja kielen kehityksen erityisvaikeudet asettavat monia haasteita lapsen arkeen. Ne vaikuttavat usein laaja-alaisesti lapsen toiminnalliseen suoriutumiseen. Puheen ymmärtämisen ja tuottamisen lisäksi kielellinen erityisvaikeus voi aiheuttaa muun muassa karkea- ja hienomotorista kömpelyyttä, tarkkaavuuden, toiminnan suunnittelun ja toiminnan ohjauksen heikkoutta. Kuntoutus onkin olennaisessa osassa lapsen toimivamman arjen mahdollistamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaista toimintaterapiaa Suomessa toteutetaan lapsille, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Tutkimuksen avulla kuvataan, millaista yhteistyötä toimintaterapeutit tekevät, mitkä toimintaterapian mallit tai viitekehykset ohjaavat heidän työskentelyänsä ja millaisia menetelmiä toimintaterapeutit käyttävät.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol – datan analysointi ja kyselytyökalun avulla. Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2011 Suomessa lasten kanssa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta Internetissä olevalla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 39 toimintaterapeuttia.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimintaterapeuttien toteuttama terapia lasten kanssa, joilla on jokin kielellinen erityisvaikeus, on hyvin samankaltaista kuin muillekin lapsille toteutettu toimintaterapia. Toimintaterapeutit tekivät yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa ja käyttivät useita toimintaterapian malleja tai viitekehyksiä toimintansa tukena. Käytetyt menetelmät vaihtelivat laajasti painottuen kuitenkin leikkiin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää määriteltäessä ja suunniteltaessa sisältöä niiden lasten kuntoutukselle, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Viitekehystä voidaan myös hyödyntää erilaisissa koulutuksissa. Tutkimuksen tietoa voidaan käyttää osana näyttöön perustuvaa käytäntöä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaista toimintaterapiaa Suomessa toteutetaan lapsille, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Tutkimuksen avulla kuvataan, millaista yhteistyötä toimintaterapeutit tekevät, mitkä toimintaterapian mallit tai viitekehykset ohjaavat heidän työskentelyänsä ja millaisia menetelmiä toimintaterapeutit käyttävät.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Webropol – datan analysointi ja kyselytyökalun avulla. Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2011 Suomessa lasten kanssa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta Internetissä olevalla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 39 toimintaterapeuttia.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimintaterapeuttien toteuttama terapia lasten kanssa, joilla on jokin kielellinen erityisvaikeus, on hyvin samankaltaista kuin muillekin lapsille toteutettu toimintaterapia. Toimintaterapeutit tekivät yhteistyötä muiden ammattilaisten kanssa ja käyttivät useita toimintaterapian malleja tai viitekehyksiä toimintansa tukena. Käytetyt menetelmät vaihtelivat laajasti painottuen kuitenkin leikkiin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää määriteltäessä ja suunniteltaessa sisältöä niiden lasten kuntoutukselle, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Viitekehystä voidaan myös hyödyntää erilaisissa koulutuksissa. Tutkimuksen tietoa voidaan käyttää osana näyttöön perustuvaa käytäntöä.