Hyvän sisäilman puolesta – Pilottihanke Vaajakosken koulu
Käsnänen, Suvi (2012)
Käsnänen, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104269
Tiivistelmä
Hyvä sisäilmasto vaikuttaa merkittävästi ihmisen hyvinvointiin. Sisäilmasto on usean eri tekijän muodostama kokonaisuus, johon kuuluu lämpöolot, ilman laatu, ääniympäristö, valaistusolosuhteet ja tilajärjestelyt. Sisäilman laatuun vaikuttavat oleellisesti myös asuntojen ja talojen suunnittelu sekä rakentamistapa. Suomalaiset viettävät jopa 90 prosenttia ajastaan sisätiloissa, se on noin 20 tuntia vuorokaudesta. Aikuinen ihminen hengittää vuorokaudessa noin 40 kuutiometriä ilmaa, josta valtaosa on sisäilmaa. Tästä voidaan päätellä, että sisäilman laatu on terveydelle merkittävä tekijä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vaajakosken koulun sisäilman laatua hiilidioksidipitoisuutta mittaamalla kuudesta satunnaisesti valitusta luokkahuoneesta. Näiden luokkien oppilaat vastasivat myös heille pidettyyn hyvinvointikyselyyn.
Näitä kahta menetelmää apuna käyttäen pyrin selvittämään oppilaiden näkökulmasta katsottuna, miten he kokevat uuden koulun sisäilman laadun sekä viihtyvyyden ja myös verrata, kuinka hyvin koettu sisäilma korreloi mitattujen hiilidioksidipitoisuuksien kanssa.
Tämä opinnäytetyö on osa Hyvän sisäilman puolesta – pilottihanketta. Työ tehtiin Jyväskylän kaupungille ja Vaajakosken koululle, joka oli myös tutkimuskohteena. Tavoitteena oli tuoda lisäarvoa Vaajakosken koulun pilotointihankkeeseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Vaajakosken koulun sisäilman laatua hiilidioksidipitoisuutta mittaamalla kuudesta satunnaisesti valitusta luokkahuoneesta. Näiden luokkien oppilaat vastasivat myös heille pidettyyn hyvinvointikyselyyn.
Näitä kahta menetelmää apuna käyttäen pyrin selvittämään oppilaiden näkökulmasta katsottuna, miten he kokevat uuden koulun sisäilman laadun sekä viihtyvyyden ja myös verrata, kuinka hyvin koettu sisäilma korreloi mitattujen hiilidioksidipitoisuuksien kanssa.
Tämä opinnäytetyö on osa Hyvän sisäilman puolesta – pilottihanketta. Työ tehtiin Jyväskylän kaupungille ja Vaajakosken koululle, joka oli myös tutkimuskohteena. Tavoitteena oli tuoda lisäarvoa Vaajakosken koulun pilotointihankkeeseen.