Unta palloon -toimintapäivät nuorille
Vesamäki, Tiia; Pohjalainen, Emmi (2012)
Vesamäki, Tiia
Pohjalainen, Emmi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293910
Tiivistelmä
UNTA PALLOON - TOIMINTAPÄIVÄT NUORILLE
Pohjalainen, Emmi & Vesamäki, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Terveydenhoitotyön koulutusohjelma
Maaliskuu 2012
Ohjaaja: Lahtinen, Elina
Sivumäärä: 50
Liitteitä: 32
Asiasanat: uni, nuoret, terveyden edistäminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Unta palloon -toimintapäivä Rauman ylä-koulujen kahdeksasluokkalaisille (n=397), Ankkurin koulun 7 – 9 luokkalaisille oppilaille (n=34) sekä WinNovan oppipajaryhmälle (n=6). Tavoitteena oli antaa tietoa unta edistävistä ja haittaavista tekijöistä ja herättää nuoret pohtimaan unen tärkeyttä terveydelleen. Opinnäytetyön tekijöiden omat tavoitteet olivat työelämätaitojen kehittyminen projektityön suunnittelun, koordinoinnin, toteutuksen ja arvioinnin kautta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Oppipolkutyöryhmä, joka keskittyy pääasiassa nuorten opiskeluun liittyviin asioihin sekä koulutuksen ulkopuolelle jäävien ja koulutuksen keskeyttäneiden nuorten määrän vähentämiseen. Tarve uneen liittyviin toimintapäiviin nousi vuoden 2010 kouluterveyskyselystä, jonka mukaan nuoret nukkuvat liian vähän. Unta palloon -toimintapäivien toteutus tapahtui yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yrityksen Soteekin työntekijöiden kanssa.
Projektin ideana oli järjestää yläkoulujen oppilaille toiminnallisia tehtävärasteja unta edistäviin ja haittaaviin tekijöihin liittyen. Suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2011, jolloin neuvoteltiin toimintapäivien sisällöstä ja ajankohdasta yhteistyökumppaneiden kanssa. Keväällä 2011 suunniteltiin toteutusta ja tehtiin yhteistyötä Oppipolku-työryhmän, palvelukeskus Soteekin ja kohderyhmäkoulujen kanssa sekä koulutettiin palvelukeskus Soteekin henkilökuntaa toimintapäiviä varten. Unta palloon – toimintapäivät toteutuivat Lyseon peruskoulussa 28.4.2011, WinNovassa 29.4.2011, Rau-manmeren peruskoulussa 3.5.2011, Uotilanrinteen peruskoulussa 4.5.2011 ja Ankkurin koulussa 26.5.2011. Toimintapäivä sisälsi kolme erityyppistä tehtäväpistettä liit-tyen nuoren nukkumista edistäviin ja haittaaviin tekijöihin; ravitsemukseen, liikuntaan, rentoutumiseen sekä energiajuomiin ja viihde- ja sosiaalisten medioiden käyttöön. Näistä aiheista koostettiin toiminnalliset terveyttä edistävät rastit oppilaille: luento nuoren nukkumisesta, rentoutusharjoitus ja kolmesta eri tehtävästä koostuva kokonaisuus liittyen terveelliseen iltapalaan, omaan ajankäyttöön sekä energiajuomiin ja niiden terveydelle haitallisiin vaikutuksiin. Toimintapäivien arviointi tapahtui toimintapäivien yhteydessä oppilaille jaetulla kyselylomakkeella sekä havainnoimalla toimintapäivien sujuvuutta paikanpäällä.
Projekti osoitti toiminnallisten omavoimaistavien terveydenedistämismenetelmien kehittävän nuorten oivaltamiskykyä ja herättävän kiinnostusta aiheeseen. Projektin palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että nuorten terveyden edistämiseen kaivataan uusia innostavia, aktiivista oppimista ja elämänhallintaa tukevia opetusmenetelmiä.
Pohjalainen, Emmi & Vesamäki, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Terveydenhoitotyön koulutusohjelma
Maaliskuu 2012
Ohjaaja: Lahtinen, Elina
Sivumäärä: 50
Liitteitä: 32
Asiasanat: uni, nuoret, terveyden edistäminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Unta palloon -toimintapäivä Rauman ylä-koulujen kahdeksasluokkalaisille (n=397), Ankkurin koulun 7 – 9 luokkalaisille oppilaille (n=34) sekä WinNovan oppipajaryhmälle (n=6). Tavoitteena oli antaa tietoa unta edistävistä ja haittaavista tekijöistä ja herättää nuoret pohtimaan unen tärkeyttä terveydelleen. Opinnäytetyön tekijöiden omat tavoitteet olivat työelämätaitojen kehittyminen projektityön suunnittelun, koordinoinnin, toteutuksen ja arvioinnin kautta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Oppipolkutyöryhmä, joka keskittyy pääasiassa nuorten opiskeluun liittyviin asioihin sekä koulutuksen ulkopuolelle jäävien ja koulutuksen keskeyttäneiden nuorten määrän vähentämiseen. Tarve uneen liittyviin toimintapäiviin nousi vuoden 2010 kouluterveyskyselystä, jonka mukaan nuoret nukkuvat liian vähän. Unta palloon -toimintapäivien toteutus tapahtui yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yrityksen Soteekin työntekijöiden kanssa.
Projektin ideana oli järjestää yläkoulujen oppilaille toiminnallisia tehtävärasteja unta edistäviin ja haittaaviin tekijöihin liittyen. Suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2011, jolloin neuvoteltiin toimintapäivien sisällöstä ja ajankohdasta yhteistyökumppaneiden kanssa. Keväällä 2011 suunniteltiin toteutusta ja tehtiin yhteistyötä Oppipolku-työryhmän, palvelukeskus Soteekin ja kohderyhmäkoulujen kanssa sekä koulutettiin palvelukeskus Soteekin henkilökuntaa toimintapäiviä varten. Unta palloon – toimintapäivät toteutuivat Lyseon peruskoulussa 28.4.2011, WinNovassa 29.4.2011, Rau-manmeren peruskoulussa 3.5.2011, Uotilanrinteen peruskoulussa 4.5.2011 ja Ankkurin koulussa 26.5.2011. Toimintapäivä sisälsi kolme erityyppistä tehtäväpistettä liit-tyen nuoren nukkumista edistäviin ja haittaaviin tekijöihin; ravitsemukseen, liikuntaan, rentoutumiseen sekä energiajuomiin ja viihde- ja sosiaalisten medioiden käyttöön. Näistä aiheista koostettiin toiminnalliset terveyttä edistävät rastit oppilaille: luento nuoren nukkumisesta, rentoutusharjoitus ja kolmesta eri tehtävästä koostuva kokonaisuus liittyen terveelliseen iltapalaan, omaan ajankäyttöön sekä energiajuomiin ja niiden terveydelle haitallisiin vaikutuksiin. Toimintapäivien arviointi tapahtui toimintapäivien yhteydessä oppilaille jaetulla kyselylomakkeella sekä havainnoimalla toimintapäivien sujuvuutta paikanpäällä.
Projekti osoitti toiminnallisten omavoimaistavien terveydenedistämismenetelmien kehittävän nuorten oivaltamiskykyä ja herättävän kiinnostusta aiheeseen. Projektin palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että nuorten terveyden edistämiseen kaivataan uusia innostavia, aktiivista oppimista ja elämänhallintaa tukevia opetusmenetelmiä.