Satakunnan pelastuslaitoksen Rauman toimialueen asiakkaiden tyytyväisyys saamaansa kohteluun, ohjaukseen ja vuorovaikutukseen ensihoidossa
Alanen, Janne (2012)
Alanen, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104276
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Satakunnan pelastuslaitoksen Rauman toimialueen asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa ensihoitopalveluihin. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys sairaankuljettajien vuorovaikutukseen, asi-akkaiden kohteluun sekä asiakkaiden ohjaukseen.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2011. Kyselylomakkeita jaettiin 130 kpl ja niistä palautettiin yhteensä 68 kpl. Palautetuista 14 kpl palautettiin Rauman seudun päivystyksessä sijainneeseen palautelaatikkoon. Vastausprosentti oli 52. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla ja työssä esitetään tulokset graafisten taulukoiden avulla sekä sanallisesti.
Tulosten mukaan lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja sairaankuljettajilta saamaansa kohteluun ja ohjaukseen. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja eniten tyytymättömyyttä ilmeni potilaille annetussa ohjauksessa. Asiakkaiden tyytyväisyys kokonaisuudessaan saamiinsa ensihoitopalveluihin oli varsin hyvä; erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä oli noin 93 %.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää ensihoitopalvelujen laadun parantamiseksi.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella syksyllä 2011. Kyselylomakkeita jaettiin 130 kpl ja niistä palautettiin yhteensä 68 kpl. Palautetuista 14 kpl palautettiin Rauman seudun päivystyksessä sijainneeseen palautelaatikkoon. Vastausprosentti oli 52. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla ja työssä esitetään tulokset graafisten taulukoiden avulla sekä sanallisesti.
Tulosten mukaan lähes kaikki asiakkaat olivat tyytyväisiä sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja sairaankuljettajilta saamaansa kohteluun ja ohjaukseen. Tyytyväisimpiä asiakkaat olivat sairaankuljettajien vuorovaikutustaitoihin ja eniten tyytymättömyyttä ilmeni potilaille annetussa ohjauksessa. Asiakkaiden tyytyväisyys kokonaisuudessaan saamiinsa ensihoitopalveluihin oli varsin hyvä; erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä oli noin 93 %.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää ensihoitopalvelujen laadun parantamiseksi.