Vahingoittuneen ajoneuvon korjaus
Koivula, Kimmo (2012)
Koivula, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla mahdollisimman ymmärrettävästi vahinko-ajoneuvojen korjaukseen liittyviä asioita sekä tuoda esille mahdollisia epäkohtia. Idea työlle on syntynyt käytännön kokemuksista. Noin 20 000 ajoneuvoa lunastetaan vuosittain, joten voidaan perustellusti sanoa, että kyseessä on ala, joka koskettaa hyvin montaa ihmistä. Tämä antaa mahdollisuuden tarkastella työtä sekä kunnostajan että ajoneuvon omistajan kannalta. Myös vakuutusyhtiön tehtävä kolaroidun ajoneuvon korjausprosessissa käsitellään työssä. Haasteensa työn tekemiseen loi vähäinen tietokirjallisuus aiheesta.
Tähän opinnäytetyöhön on pyritty sisällyttämään kaikki tarpeellinen, jotta jokainen työn lukenut pystyy ymmärtämään perusasiat. On kuitenkin mahdotonta yrittää saada kaikki alasta oleva tieto mahtumaan samaan työhön. Opinnäytetyön lukemisen jälkeen tulisi jokaisella lukijalla kuitenkin olla perusasiat hallussaan, esim. korjausprosessin eteneminen asteittain, korjauksen laajuuden määrittäminen sekä onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseen vaikuttavat asiat. Lähteinä työssä on käytetty mahdollisimman laajalti internetistä sekä alan julkaisuista löydettäviä artikkeleja.
Opinnäytetyössä pyritään mahdollisimman yksiselitteisesti tukeutumaan lähteisiin, mutta tekstissä on havaittavissa myös tiettyjä kyseenalaistuksia sekä mielipiteitä asioista. Tällä tavalla työstä on muodostunut pelkkää ohjekirjamaista teosta kattavampi kuvaus kolarialasta ja sen kehittymisen mahdollistavista asioista. Kokonaisuudessaan työ on ollut haasteellinen, mutta myös kiinnostava ja inspiroiva.
Tähän opinnäytetyöhön on pyritty sisällyttämään kaikki tarpeellinen, jotta jokainen työn lukenut pystyy ymmärtämään perusasiat. On kuitenkin mahdotonta yrittää saada kaikki alasta oleva tieto mahtumaan samaan työhön. Opinnäytetyön lukemisen jälkeen tulisi jokaisella lukijalla kuitenkin olla perusasiat hallussaan, esim. korjausprosessin eteneminen asteittain, korjauksen laajuuden määrittäminen sekä onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseen vaikuttavat asiat. Lähteinä työssä on käytetty mahdollisimman laajalti internetistä sekä alan julkaisuista löydettäviä artikkeleja.
Opinnäytetyössä pyritään mahdollisimman yksiselitteisesti tukeutumaan lähteisiin, mutta tekstissä on havaittavissa myös tiettyjä kyseenalaistuksia sekä mielipiteitä asioista. Tällä tavalla työstä on muodostunut pelkkää ohjekirjamaista teosta kattavampi kuvaus kolarialasta ja sen kehittymisen mahdollistavista asioista. Kokonaisuudessaan työ on ollut haasteellinen, mutta myös kiinnostava ja inspiroiva.