Pedagoginen näkökulma verkko-oppimisympäristön suunnittelussa
Mäcklin, Anu (2012)
Mäcklin, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154451
Tiivistelmä
Teknologian lisääntyessä työympäristöissä myös ammattihenkilöiden koulutus-tarve on kasvanut. Tähän lisääntyneeseen teknologian käyttöön ja siihen liittyvään koulutustarpeeseen on vastattava. Verkossa toimiva oppimisympäristö on yksi ratkaisu lisääntyneeseen koulutustarpeeseen. Verkko-oppimisympäristöjen tavoitteena on parantaa oppimista, tukea ammatillista kehittymistä, nopeuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoa sekä parantaa koulutusten tarpeellisuutta. Verkko-oppimisympäristön käyttäminen on ajasta ja paikasta riippumatonta, joten sen käyttäminen on helppoa ja sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti uusien ominaisuuksien tai vanhojen asioiden opettelussa milloin vain. Verkko-oppimisympäristön kohderyhmänä voivat olla eri alojen ammattihenkilöt. Kehittämishankkeessa käytän esimerkkinä yleisesti eri ammattialoja ja terveydenhuollon alaa. Oppimisympäristöä voidaan jatkossa hyödyntää myös oppilaitoksissa koulutettaessa opiskelijoita.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli muodostaa verkko-oppimisen ympäristöön pedagogisen suunnittelun malli, minkä avulla sisällön tuottaminen ympäristöön olisi tarkoituksenmukaista ja tavoitteellista. Suunniteltu malli perustuu teoreettiseen viitekehykseen sekä pedagogisen sisällön suunnittelumalleihin. Hankkeessa on kuvattu sisällön suunnittelua ja minkälainen opetusmateriaali on pedagogisesti relevanttia ja mukailee oppimisprosessia käyttäjien näkökulmasta. Teoreettisesti viitekehyksessä on huomioitu verkko-oppimisympäristön käsitteet sekä erilaiset pedagogiset näkökulmat niitä kehitettäessä. Pedagogisen sisällön suunnittelun mallia voi hyödyntää eri aloilla suunniteltaessa verkko-oppimisympäristöjä.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli muodostaa verkko-oppimisen ympäristöön pedagogisen suunnittelun malli, minkä avulla sisällön tuottaminen ympäristöön olisi tarkoituksenmukaista ja tavoitteellista. Suunniteltu malli perustuu teoreettiseen viitekehykseen sekä pedagogisen sisällön suunnittelumalleihin. Hankkeessa on kuvattu sisällön suunnittelua ja minkälainen opetusmateriaali on pedagogisesti relevanttia ja mukailee oppimisprosessia käyttäjien näkökulmasta. Teoreettisesti viitekehyksessä on huomioitu verkko-oppimisympäristön käsitteet sekä erilaiset pedagogiset näkökulmat niitä kehitettäessä. Pedagogisen sisällön suunnittelun mallia voi hyödyntää eri aloilla suunniteltaessa verkko-oppimisympäristöjä.