Erityislasten terveyden edistäminen ratsastusharrastuksen avulla
Renlund, Katri; Heiskanen, Sanna (2012)
Renlund, Katri
Heiskanen, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134438
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli saattaa alulle erityislapsille suunnattu ratsastusryhmä. Kehittämistyön tarkoituksena oli vaikuttaa erityislasten terveystekijöihin, innostaa erityislapset uuden harrastuksen pariin ja vaikuttaa heidän fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen holistisen ihmiskäsityksen mukaisesti. Kehittämistyöhön osallistui viisi lasta perheineen, ja toiminta tapahtui viitenä peräkkäisenä viikonloppuna Kotkan Ratsastajien ratsastustallilla. Toiminta sisälsi 45 minuuttia ratsastusta ja 15 minuuttia hevosen hoitoa.
Kehittämisen ja tietojen keruun välineenä käytettiin tutkimuksellista havainnointia, valokuvausta ja videointia. Lisäksi kehittämistyössä käytettiin ratsastuksenohjaajan arviointia lasten kehittymisestä sekä vanhempien arviointia ratsastustuntien hyödyistä heidän lapsilleen.
Kehittämistyön tuloksina ratsastusharrastus hyödyttää lapsen terveyttä kokonaisvaltaisesti, fyysiset vaikutukset olivat nähtävissä jo viiden ratsastuskerran jälkeen. Päätavoite oli, että ryhmä olisi jatkunut omana ryhmänään, ei toteutunut ratsastustallin tilanteesta johtuen.
Parempaan tutkimustulokseen olisi päästy kymmenen ratsastuskerran jälkeen arvioitaessa lasten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Ongelmalliseksi havaittiin avustajien saatavuus ja pysyvyys. Ratsastusharrastuksessa avustajan rooli näyttelee suurta osaa, ja aloittelevan ratsastajan edistyminen on paljon kiinni avustajan kyvystä ohjata ja opastaa ratsastajaa oikeanlaiseen toimintaan hevosen selässä.
Kehittämisen ja tietojen keruun välineenä käytettiin tutkimuksellista havainnointia, valokuvausta ja videointia. Lisäksi kehittämistyössä käytettiin ratsastuksenohjaajan arviointia lasten kehittymisestä sekä vanhempien arviointia ratsastustuntien hyödyistä heidän lapsilleen.
Kehittämistyön tuloksina ratsastusharrastus hyödyttää lapsen terveyttä kokonaisvaltaisesti, fyysiset vaikutukset olivat nähtävissä jo viiden ratsastuskerran jälkeen. Päätavoite oli, että ryhmä olisi jatkunut omana ryhmänään, ei toteutunut ratsastustallin tilanteesta johtuen.
Parempaan tutkimustulokseen olisi päästy kymmenen ratsastuskerran jälkeen arvioitaessa lasten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehittymistä. Ongelmalliseksi havaittiin avustajien saatavuus ja pysyvyys. Ratsastusharrastuksessa avustajan rooli näyttelee suurta osaa, ja aloittelevan ratsastajan edistyminen on paljon kiinni avustajan kyvystä ohjata ja opastaa ratsastajaa oikeanlaiseen toimintaan hevosen selässä.