Sairauspoissaolojen hallintaan liittyvä esimiestyön tukeminen
Räisänen, Niina (2012)
Räisänen, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124390
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sairauspoissaolojen hallintaa ja työkyvyn tukemista sekä niihin liittyvää esimiestyötä. Aihetta tarkastellaan ensin teoriaosuudessa, jossa on käytetty niin sähköisiä kuin kirjallisiakin lähteitä, joiden keskeisimpinä teemoina ovat esimiestyö, sairauspoissaolojen hallinta, työkyky ja työhyvinvointi. Työkyvyn ja työhyvinvoinnin osalta keskitytään niihin rajapintoihin, jotka ovat yhteydessä sairauspoissaolojen kanssa. Tavoitteena oli selvittää, miten työkyky ja työhyvinvointi heijastuvat sairauspoissaoloissa, miten sairauspoissaoloja tulisi hallita ja johtaa yrityksessä, miten sairauspoissaoloihin liittyvää tietoa tulisi käsitellä, miten sairaan työhön paluuta tulisi tukea ja mikä on työterveyshuollon rooli tässä kaikessa.
Työkyvyn ja työhyvinvoinnin rooli sairauspoissaolojen määrään nähden ovat merkittävät. Myös sairauspoissaolojen hallinta ja sen johtaminen ovat oleellisia asioita yrityksen johtamisessa. Sairauspoissaoloilla on suuri merkitys yrityksen tuottavuuteen ja tulokseen, joten niiden alhaalla pitämiseen kannattaa panostaa. Hallinnan tulisi kuitenkin olla läpinäkyvää ja yhdenmukaista, sekä selkeästi työntekijöille perusteltua.
Teorian pohjalta tutkitaan Yritys X:n mallia tasavertaisesta kohtelusta sairauspoissaolojen hallinnassa ja työkyvyn tukemisessa. Tutkimuksessa näkökulmana on esimiestyö, joten tutkimus tehdään valitulla joukolla Yritys X:n esimiehiä sähköisen kyselylomakkeen muodossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko malli onnistunut tukemaan esimiehiä sairauspoissaoloihin ja työkykyyn liittyvässä esimiestyössä, miltä osin malli toimii ja miten esimiehet toivoisivat mallia vielä kehitettävän.
Tutkimuksen mukaan yrityksessä käytössä oleva malli on periaatteessa toimiva ja tarkoituksen mukainen, mutta käytännössä esimiehet kokevat sen hyödyntämisen hieman hankalaksi. Sairauspoissaoloihin liittyvää esimiestyötä sen on helpottanut, mutta erityisesti työkyvyn ylläpitoon liittyvät ohjeet eivät ole kovin käytännönläheisiä ja helposti hyödynnettävissä. Opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia esimiesten toiveisiin perustuen. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi miettiä mallin jakamista kahteen osaan. Sairauspoissaolojen hallintaan liittyvät käytännön asiat olisivat toisessa ja abstraktimpi työkyvyn edistäminen ja ylläpito toisessa. Näin esimiesten olisi ehkä helpompi hahmottaa, missä tilanteissa mitäkin ohjeita noudattaa ja mitkä ovat halutut toimintatavat.
Työkyvyn ja työhyvinvoinnin rooli sairauspoissaolojen määrään nähden ovat merkittävät. Myös sairauspoissaolojen hallinta ja sen johtaminen ovat oleellisia asioita yrityksen johtamisessa. Sairauspoissaoloilla on suuri merkitys yrityksen tuottavuuteen ja tulokseen, joten niiden alhaalla pitämiseen kannattaa panostaa. Hallinnan tulisi kuitenkin olla läpinäkyvää ja yhdenmukaista, sekä selkeästi työntekijöille perusteltua.
Teorian pohjalta tutkitaan Yritys X:n mallia tasavertaisesta kohtelusta sairauspoissaolojen hallinnassa ja työkyvyn tukemisessa. Tutkimuksessa näkökulmana on esimiestyö, joten tutkimus tehdään valitulla joukolla Yritys X:n esimiehiä sähköisen kyselylomakkeen muodossa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko malli onnistunut tukemaan esimiehiä sairauspoissaoloihin ja työkykyyn liittyvässä esimiestyössä, miltä osin malli toimii ja miten esimiehet toivoisivat mallia vielä kehitettävän.
Tutkimuksen mukaan yrityksessä käytössä oleva malli on periaatteessa toimiva ja tarkoituksen mukainen, mutta käytännössä esimiehet kokevat sen hyödyntämisen hieman hankalaksi. Sairauspoissaoloihin liittyvää esimiestyötä sen on helpottanut, mutta erityisesti työkyvyn ylläpitoon liittyvät ohjeet eivät ole kovin käytännönläheisiä ja helposti hyödynnettävissä. Opinnäytetyössä annetaan kehitysehdotuksia esimiesten toiveisiin perustuen. Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi miettiä mallin jakamista kahteen osaan. Sairauspoissaolojen hallintaan liittyvät käytännön asiat olisivat toisessa ja abstraktimpi työkyvyn edistäminen ja ylläpito toisessa. Näin esimiesten olisi ehkä helpompi hahmottaa, missä tilanteissa mitäkin ohjeita noudattaa ja mitkä ovat halutut toimintatavat.