Henkilöstökoulutuksen kehittäminen tekniikan erikoisammattitutkinnossa
Pekkala, Hannu (2012)
Pekkala, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174577
Tiivistelmä
Työelämän pahoinvointiin pidetään yhtenä tekijänä huonoa johtamista. Johtaminen on muuttumassa autoritäärisestä johtamisesta enemmän keskustelevaan johtamiseen. Itsetunto,
tunneäly ja erilaisten persoonien ymmärtäminen ovat avainasemassa, jos halutaan kehittää uudenlaista johtamiskulttuuria. Jyväskylän aikuisopistossa annetaan mm. tekniikan erikoisammattitutkintoon johtavaa koulutusta, joka on suunnattu vain esimiesasemassa toimiville, tai niihin tehtäviin siirtyville. Tämän koulutuksen henkilöstöjohtamisosio haluttiin kehittää tämän päivän esimiestyön haasteita vastaavaksi. Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin uusi koulutuskokonaisuus, jonka aiheena olivat itsetunto, tunneäly ja erilaiset persoonat esimiestyössä.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli toimintatutkimus. Toimintatutkimus aloitettiin 15. joulukuuta
2010 ja valmistui joulukuussa 2011. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tutkimussuunnitelma, johon kerättiin tutkimuksen päävaiheet ja aikataulutettiin tutkimus. Samalla varmistettiin opetusaiheen sopivuus koulutukseen, tutkimalla mm. tutkinnon perusteet. Seuraavassa vaiheessa suunniteltiin
koulutuksen sisältö. Suunnittelussa huomioitiin alan keskeinen kirjallisuus ja opetusmenetelmien monipuolinen käyttö. Koulutuksen toteutuksessa keskusteluilla ja ryhmätöillä oli merkittävä rooli. Koulutuskokonaisuuden onnistumista arvioitiin keräämällä koulutuksen päätteeksi laatupalaute sekä haastattelemalla koulutukseen osallistuneita henkilöitä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi koulutuskokonaisuus esimieskoulutukseen. Opinnäytetyössä
kehitetystä koulutuskokonaisuudesta hyötyvät sekä tulevat esimieskoulutettavat että organisaatiot, joissa opittuja tietoja ja taitoja voidaan soveltaa käytännön esimiestyöhön.
tunneäly ja erilaisten persoonien ymmärtäminen ovat avainasemassa, jos halutaan kehittää uudenlaista johtamiskulttuuria. Jyväskylän aikuisopistossa annetaan mm. tekniikan erikoisammattitutkintoon johtavaa koulutusta, joka on suunnattu vain esimiesasemassa toimiville, tai niihin tehtäviin siirtyville. Tämän koulutuksen henkilöstöjohtamisosio haluttiin kehittää tämän päivän esimiestyön haasteita vastaavaksi. Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin uusi koulutuskokonaisuus, jonka aiheena olivat itsetunto, tunneäly ja erilaiset persoonat esimiestyössä.
Opinnäytetyön tutkimusotteena oli toimintatutkimus. Toimintatutkimus aloitettiin 15. joulukuuta
2010 ja valmistui joulukuussa 2011. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin tutkimussuunnitelma, johon kerättiin tutkimuksen päävaiheet ja aikataulutettiin tutkimus. Samalla varmistettiin opetusaiheen sopivuus koulutukseen, tutkimalla mm. tutkinnon perusteet. Seuraavassa vaiheessa suunniteltiin
koulutuksen sisältö. Suunnittelussa huomioitiin alan keskeinen kirjallisuus ja opetusmenetelmien monipuolinen käyttö. Koulutuksen toteutuksessa keskusteluilla ja ryhmätöillä oli merkittävä rooli. Koulutuskokonaisuuden onnistumista arvioitiin keräämällä koulutuksen päätteeksi laatupalaute sekä haastattelemalla koulutukseen osallistuneita henkilöitä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi koulutuskokonaisuus esimieskoulutukseen. Opinnäytetyössä
kehitetystä koulutuskokonaisuudesta hyötyvät sekä tulevat esimieskoulutettavat että organisaatiot, joissa opittuja tietoja ja taitoja voidaan soveltaa käytännön esimiestyöhön.