Web 2.0 osana äänitekaupan markkinointia
Soini, Juha (2012)
Soini, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, minkälaisia mahdollisuuksia Web 2.0 tarjoaa yrityksen markkinoinnille. Asiaa tarkastellaan ainoastaan äänitekaupan näkökulmasta, koska aihe olisi ollut muuten liian laaja käsiteltäväksi. Opinnäytetyössä käyn läpi markkinoinnin muutoksia Internet-aikakaudella, Web 2.0:n kehitystä sekä siihen liittyviä sovelluksia, keinoja miten hyödyntää näitä sovelluksia markkinoinnissa ja miten tavoittaa asiakkaat parhaiten näiden sovellusten avulla. Lisäksi tarkastelen äänitekaupan muuttumista ja pitkä häntä -teorian vaikutusta äänitekauppaan sekä internetkauppaan yleensä.
Opinnäytetyöhön liittyy myös kyselytutkimus Web 2.0 sovellusten käyttötottumuksista. Kyselytutkimus suoritettiin hämeenlinnalaisen Levykellari-liikkeen asiakkaille. Kyselytutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, miten yleistä Web 2.0 tarjoamien sovellusten käyttö on tänä päivänä ja millä tavoin yrityksen kannattaa lähestyä asiakasta tässä ympäristössä.
Kyselyyn vastasi 34 henkilöä. Alhaisen vastausmäärän vuoksi kyselytutkimuksen pohjalta ei voida tehdä äärimmäisen painavia johtopäätöksiä. Kuitenkin tuloksista on selvästi erotettavissa, mitkä sosiaalisen median palveluista ovat käytetyimpiä, mitkä ovat tehokkaimmat markkinointikanavat ja millä tavoin asiakas haluaa vastaanottaa markkinointia tässä ympäristössä. Lisäksi vastauksista voidaan selvästi havaita, mitkä musiikkilajit ovat suosituimpia, missä eri formaateissa asiakkaat haluavat äänitteitä ostaa, ja mistä he ostavat äänitteensä mieluiten.
Opinnäytetyöhön liittyy myös kyselytutkimus Web 2.0 sovellusten käyttötottumuksista. Kyselytutkimus suoritettiin hämeenlinnalaisen Levykellari-liikkeen asiakkaille. Kyselytutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, miten yleistä Web 2.0 tarjoamien sovellusten käyttö on tänä päivänä ja millä tavoin yrityksen kannattaa lähestyä asiakasta tässä ympäristössä.
Kyselyyn vastasi 34 henkilöä. Alhaisen vastausmäärän vuoksi kyselytutkimuksen pohjalta ei voida tehdä äärimmäisen painavia johtopäätöksiä. Kuitenkin tuloksista on selvästi erotettavissa, mitkä sosiaalisen median palveluista ovat käytetyimpiä, mitkä ovat tehokkaimmat markkinointikanavat ja millä tavoin asiakas haluaa vastaanottaa markkinointia tässä ympäristössä. Lisäksi vastauksista voidaan selvästi havaita, mitkä musiikkilajit ovat suosituimpia, missä eri formaateissa asiakkaat haluavat äänitteitä ostaa, ja mistä he ostavat äänitteensä mieluiten.