Tanssimuskari : Émile Jaques-Dalcrozen musiikkiliikunnan metodi 4-vuotiaiden tanssipainotteisessa musiikkileikkikoulussa
Hellstén, Anna-Sofia (2009)
Hellstén, Anna-Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää, miten lastentanssin käytäntöjä voidaan soveltaa 4-vuotiaiden muskariryhmässä musiikkipedagogi Émile Jaques-Dalcrozen (1865-1950) periaatteita noudattaen. Samalla tarkastellaan, miten muskarin ja lastentanssin integrointi toimii ja voiko tällä tavoin opettaa laadukkaasti sekä musiikkia että tanssia.
Tanssimuskari toteutui Lahden konservatoriolla lukuvuonna 2008-2009. Opetusta järjestettiin kerran viikossa 45 minuutin ajan. Suunnittelin jokaisen oppitunnin etukäteen ja arvioin toteutuksen. Lisäksi tutustuin Émile Jaques-Dalcrozen musiikkiliikunnan metodiin, sekä tanssikasvatukseen ja nelivuotiaan yleiseen kehitykseen kirjallisuuden perusteella. Kävin myös observoimassa perinteisten muskarituntien lisäksi satutanssi-ja esibalettitunteja Lahden tanssiopistolla.
Kokeilun käynnistämisen jälkeen ja tuntisuunnitelman vakiinnuttua tanssimuskari alkoi toimia hyvin. Lapsiryhmä oli hyvin liikkuvainen, joten lapset motivoituivat liikuntaan ja tanssimiseen erinomaisesti. Taitava ja innokas ryhmä oppi myös musiikillisia asioita vaivattomasti. Tanssikasvatus tuki hyvin muskariopetusta, samoin musisointi tanssikasvatusta. 45 minuutin mittaisella tunnilla ei kuitenkaan ehditty opetella sellaista määrää musiikillisia asioita kuin perinteisen, yksinomaan musiikin varaan rakentuvan leikkiryhmän kanssa. Samoin tanssikasvatus on varmasti kokonaisvaltaisempaa lastentanssitunnilla kuin tanssimuskarissa. Lapsiryhmä kuitenkin kehittyi niillä tanssikasvatuksen ja muskarin osa-alueilla valtavasti, joiden harjoittamiseen keskityin. Tanssimuskari mahdollisti hyvin tutustumisen kahteen, toisiinsa integroituun taiteen lajiin.
Tanssimuskari toteutui Lahden konservatoriolla lukuvuonna 2008-2009. Opetusta järjestettiin kerran viikossa 45 minuutin ajan. Suunnittelin jokaisen oppitunnin etukäteen ja arvioin toteutuksen. Lisäksi tutustuin Émile Jaques-Dalcrozen musiikkiliikunnan metodiin, sekä tanssikasvatukseen ja nelivuotiaan yleiseen kehitykseen kirjallisuuden perusteella. Kävin myös observoimassa perinteisten muskarituntien lisäksi satutanssi-ja esibalettitunteja Lahden tanssiopistolla.
Kokeilun käynnistämisen jälkeen ja tuntisuunnitelman vakiinnuttua tanssimuskari alkoi toimia hyvin. Lapsiryhmä oli hyvin liikkuvainen, joten lapset motivoituivat liikuntaan ja tanssimiseen erinomaisesti. Taitava ja innokas ryhmä oppi myös musiikillisia asioita vaivattomasti. Tanssikasvatus tuki hyvin muskariopetusta, samoin musisointi tanssikasvatusta. 45 minuutin mittaisella tunnilla ei kuitenkaan ehditty opetella sellaista määrää musiikillisia asioita kuin perinteisen, yksinomaan musiikin varaan rakentuvan leikkiryhmän kanssa. Samoin tanssikasvatus on varmasti kokonaisvaltaisempaa lastentanssitunnilla kuin tanssimuskarissa. Lapsiryhmä kuitenkin kehittyi niillä tanssikasvatuksen ja muskarin osa-alueilla valtavasti, joiden harjoittamiseen keskityin. Tanssimuskari mahdollisti hyvin tutustumisen kahteen, toisiinsa integroituun taiteen lajiin.