High Dynamic Range Imaging - Processen för att skapa en ideal bild med högt dynamiskt omfång
Pursiainen, Mikael (2012)
Pursiainen, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194709
Tiivistelmä
En stillbild tagen med en digital- eller filmkamera skiljer sig mycket ifrån hur vi egentligen ser världen med våra egna ögon. Då man ser en vacker scen man tycker är värd att fånga, märker man ofta hur kameran inte alls lyckas fånga samma scen på ett tillfredställande sätt. Det är oftast något område av bilden som blir över- eller underexponerat. Problemet är att dagens kameror klarar helt enkelt inte av att registrera all information i en scen med högt dynamiskt omfång. Med högt dynamiskt omfång avses förhållandet mellan de ljusaste och mörkaste tonerna i en scen. Människans öga kan anpassa sig till betydligt mycket större ljusskillnader än en kamera. Detta examensarbete behandlar HDR (High Dynamic Range) –tekniken, vilken möjliggör skapandet av bilder med högt dynamiskt omfång. Tekniken möjliggör kombinering av bilder med flera olika exponeringar med en HDR –programvara, för att efterlikna det vad människan ser med egna ögon. Examensarbetet består av två huvuddelar – en teoretisk del och en praktisk del. I den första delen av arbetet analyseras och klarläggs tekniken bakom HDR, där de viktigaste inställningarna och utrustningen som krävs för att skapa en ideal HDR –bild behandlas. Den andra delen innehåller en praktisk undersökning där det skapas en ny HDR –bild med tre olika populära programvaror menade för denna teknik. Bildens skapningsprocess i programvarorna gås igenom och sedan jämförs slutresultaten sinsemellan. A still image taken with a digital or film camera is very different from how we actually see the world with our own eyes. When you see a beautiful scene you think is worth catching, you will often notice how the camera does not really manage to capture the same scene in a satisfactory manner. Usually some areas of the image become over- or underexposed. The problem is that today’s cameras simply can not manage to record all the information in a scene with high dynamic range. High dynamic range is the ratio between the lightest and darkest tones in a scene. The human eye can adapt to considerably larger light variations than a camera. This thesis deals with the HDR (High Dynamic Range) technique, which enables creation of images with high dynamic range. The technique enables combining of several images with different exposures with a HDR software, in order to mimic what we see with our own eyes. This thesis consists of two main parts – a theoretical part and a practical part. In the first part, the technique behind HDR is analysed and clarified and the main settings and equipment needed in order to create an ideal HDR image are presented. The second part consists of a practical examination in which a new HDR image is created with three different popular software meant for this technique. The creation process in each software is examined and the final results are then compared.