Hoitotyön asiantuntijan yhteiskunnallisen näkemyksen laajentaminen opetussuunnitelmatyön kehittämisen kautta
Marjamäki, Riitta-Liisa (2012)
Marjamäki, Riitta-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224804
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan tutkintoon johtavaa koulutusta ohjaa yleisen koulutuspolitiikan lisäksi niin ammattikorkeakoulua kuin sairaanhoitajien ja muiden terveydenhuoltoalan ammat-tilaisten ammatteja koskeva sääntely ja ohjaus. Ammattien sääntelyä perustellaan poti-lasturvallisuuden ja terveydenhuollon palvelujen laadun varmistamisella. Sairaanhoita-jan osaamisvaatimuksissa nyt ja tulevaisuudessa kuvastuu laaja-alaiset osaamistarpeet sisältäen yhteiskunnallisen osaamisen ja näkökulman.
Tässä kehittämistehtävässä tarkoituksena on pohtia, miten sairaanhoitajan työssään tar-vitsemaa yhteiskunnallista näkökulmaa ja osaamista olisi mahdollisuus laajentaa. Läh-tökohtana on, että osaamisen ja näkökulmien perusta luodaan koulutuksessa. Koulutuk-sessa keskeinen opintoja ohjaava väline on opetussuunnitelma, jonka sisältöä ja näkö-kulmia tulisikin kehittää.
Tulokselliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn pääsemiseksi nähdään organisaation kehittämisen oppivaksi organisaatioksi tarjoavan metodin ja askeleet. Koulun kehittä-minen oppivaksi organisaatioksi edellyttää organisaatiokulttuurin ja johtamisen tarkas-telua, mutta sen katsotaan mahdollistuvan opettajien kollegiaalisen toimintakulttuurin avulla.
Tässä kehittämistehtävässä tarkoituksena on pohtia, miten sairaanhoitajan työssään tar-vitsemaa yhteiskunnallista näkökulmaa ja osaamista olisi mahdollisuus laajentaa. Läh-tökohtana on, että osaamisen ja näkökulmien perusta luodaan koulutuksessa. Koulutuk-sessa keskeinen opintoja ohjaava väline on opetussuunnitelma, jonka sisältöä ja näkö-kulmia tulisikin kehittää.
Tulokselliseen opetussuunnitelmatyöskentelyyn pääsemiseksi nähdään organisaation kehittämisen oppivaksi organisaatioksi tarjoavan metodin ja askeleet. Koulun kehittä-minen oppivaksi organisaatioksi edellyttää organisaatiokulttuurin ja johtamisen tarkas-telua, mutta sen katsotaan mahdollistuvan opettajien kollegiaalisen toimintakulttuurin avulla.