Innovations in Commercial Banking
Odotei, Reuben (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on identifioida sellaisia sekä rahatalouden että teknologian innovaatioita, jotka ovat auttaneet kehittämään pankkitoimintaa ja siten myötävaikuttaneet asiakkaiden tarpeiden kohtaamiseen ja asiakastyytyväisyyteen. Opinnäytetyö identifioi kahden pankin, Barclay Bank Ghana ja Suomen Nordea-pankin, innovaatioita ja selvittää, kuinka ne ovat edistäneet pankkitoimintaa ja asiakastyytyväisyyttä. Tämä tutkimus on tehty Vaasan ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouden koulutusohjelman lopputyönä.Opinnäytetyön johdannossa kuvataan innovaatioita palvelutarjonnan kontekstissa, sekä selvitetään, kuinka merkityksellisiä kyseiset innovaatiot ovat niin asiakkaan kuin organisaation näkökulmasta. Opinnäytetyön teoriaosassa kuvataan yksityiskohtaisesti innovaatiokäsitettä sekä tarkastellaan innovaatioiden merkitystä. Teoriaosa kuvaa myös yksityiskohtaisesti innovaatioiden eri dimensioita samoin kuin innovaatioprosessiakin. Lisäksi identifioidaan niitä innovaatioita, jotka ovat luonteeltaan niin teknologiaan kuin rahatalouteen kuuluvia, sekä tarkastellaan tekijöitä, joita organisaatioiden tulee huomioida innovaatioiden suhteen.Opinnäytetyön empiirisessä osassa keskitytään edellämainittujen pankkien innovaatioiden identifioimiseen, sekä siihen, miten kyseiset innovaatiot ovat edesauttaneet pankkitoimintaa ja asiakkaiden tarpeiden kohtaamista. Empiirinen osa keskittyy erityisesti Barclay Bank Ghana-pankin asiakkaisiin tunnistaen sellaisia innovaatioita, jotka ovat myötävaikuttaneet asiakkaiden tarpeiden kohtaamiseen. Empiirisessä osassa käsitellään myös joitain asiakkaiden kohtaamia ongelmia, sekä esitellään suositeltavia ongelmaratkaisumalleja Barclay Bank Ghana-pankille. Tutkimustuloksina identifioidaan tiettyjä innovaatioita ja selvitetään, kuinka nämä ovat myötävaikuttaneet niin pankkitoiminnan kehittymiseen kuin asiakastyytyväisyyteen. Jotkut näistä innovaatioista ovat edesauttaneet pankkeja tarjoamaan laadukkaita tuotteita ja palveluja asiakkailleen, sekä auttaneet lisäämään tuottavuutta. Innovaatioiden tuloksena on pankkitoiminnasta tullut asiakkaille nopeaa, edullista ja tarkoituksenmukaista