Äitiysvaateliikkeen valikoimien rakentaminen: selvitys äitiysvaateliikkeen ostotoiminnasta
Kulo, Pauliina (2009)
Kulo, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906173996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906173996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää äitiysvaateliikkeen ostotoimintaan liittyviä käytänteitä. Äitiysvaateliikkeet ovat yleisesti pieniä, itsenäisiä erikoisvaateliikkeitä, joiden ostotoiminta poikkeaa huomattavasti suurten muotiketjujen ostotoiminnasta. Erikoisvaateliikkeen ostaja on useimmiten myös yrittäjä ja kauppias, joka ostaa vain pieniä eriä kerrallaan tarkkaan valikoidulle kohderyhmälle.
Työssä pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: Mitä sisältyy äitiysvaateliikkeen ostotoimintaan ja miten se eroaa suurten muotiketjujen ja tavaratalojen ostotoiminnasta? Työssä selvitetään yrittäjän roolia ostajana sekä tuotteiden ja tuottajien valikointikriteereitä. Ostotoimintaa pohditaan yritystoimintaa aloittelevan kauppiaan näkökulmasta ja työssä esitellään pienen erikoisvaatetusliikkeen toimintamalleja, valikointiperusteita ja käytänteitä.
Tutkimus on laadullisella tutkimusotteella toteutettu selvitys, jota varten teetettiin kysely kahdelle äitiysvaatetuottajalle helmi-maaliskuussa 2009. Kyselyt toteutettiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna sähköpostikyselynä. Kyselyjen sekä äitiysvaateyritysten internet-sivustojen avulla saatiin tietoa äitiysvaatteita tuottavien yritysten myyntitoiminnasta. Tutkimuksessa selvisi, että äitiysvaateliikkeen neuvotteluasema ostotilanteessa on eri kuin suurilla vaateketjuilla. Tuotantoyrityksillä saattaa olla yllättäviäkin vaatimuksia jälleenmyyjilleen, mutta ne osaavat ottaa huomioon ostajayritysten pienen koon, muun muassa tarjoamalla pieniä myyntieriä. Monet tuotantoyritykset, jotka valmistavat äitiysvaatteita, ovat itsekin pieniä.
Työstä on hyötyä paitsi tekijälleen, joka suunnittelee oman äitiysvaateliikkeen perustamista, myös muille erikoisvaatemyymälän perustamista harkitseville yrittäjänaluille. Opinnäytetyön laajempi kohderyhmä muodostuu muun muassa vaatetusalan opiskelijoista ja ammattilaisista, jotka haluavat ymmärtää paremmin pienen, itsenäisen vaateliikkeen ostokäytänteitä.
Työssä pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: Mitä sisältyy äitiysvaateliikkeen ostotoimintaan ja miten se eroaa suurten muotiketjujen ja tavaratalojen ostotoiminnasta? Työssä selvitetään yrittäjän roolia ostajana sekä tuotteiden ja tuottajien valikointikriteereitä. Ostotoimintaa pohditaan yritystoimintaa aloittelevan kauppiaan näkökulmasta ja työssä esitellään pienen erikoisvaatetusliikkeen toimintamalleja, valikointiperusteita ja käytänteitä.
Tutkimus on laadullisella tutkimusotteella toteutettu selvitys, jota varten teetettiin kysely kahdelle äitiysvaatetuottajalle helmi-maaliskuussa 2009. Kyselyt toteutettiin teemahaastatteluna ja puolistrukturoituna sähköpostikyselynä. Kyselyjen sekä äitiysvaateyritysten internet-sivustojen avulla saatiin tietoa äitiysvaatteita tuottavien yritysten myyntitoiminnasta. Tutkimuksessa selvisi, että äitiysvaateliikkeen neuvotteluasema ostotilanteessa on eri kuin suurilla vaateketjuilla. Tuotantoyrityksillä saattaa olla yllättäviäkin vaatimuksia jälleenmyyjilleen, mutta ne osaavat ottaa huomioon ostajayritysten pienen koon, muun muassa tarjoamalla pieniä myyntieriä. Monet tuotantoyritykset, jotka valmistavat äitiysvaatteita, ovat itsekin pieniä.
Työstä on hyötyä paitsi tekijälleen, joka suunnittelee oman äitiysvaateliikkeen perustamista, myös muille erikoisvaatemyymälän perustamista harkitseville yrittäjänaluille. Opinnäytetyön laajempi kohderyhmä muodostuu muun muassa vaatetusalan opiskelijoista ja ammattilaisista, jotka haluavat ymmärtää paremmin pienen, itsenäisen vaateliikkeen ostokäytänteitä.