Pallopelejä Pohjoisnavalla tai voimistelua valtamerellä : Millaista on innostava liikunta esikouluikäisen mielestä?
Käenmäki, Suvi; Santos, Sanna (2012)
Käenmäki, Suvi
Santos, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164546
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyömme eräässä vantaalaisessa päiväkodissa esikoululaisten ryhmässä. Halusimme selvittää, millaisesta liikunnasta 6-vuotiaat lapset pitävät. Laadimme lapsille kyselyn koskien heidän liikuntamieltymyksiään. Kyselyn vastausten pohjalta suunnittelimme ja toteutimme kuusiosaisen liikuntaseikkailun. Päätimme toimintaosuuden loppukyselyyn, jolla kartoitimme lasten kokemuksia ja tuntemuksia liikuntaseikkailusta.
Opinnäytetyön tavoitteina meillä oli selvittää millaisesta liikunnasta lapset innostuvat sekä ohjata lapsia innostavat yksittäiset liikuntatuokiot. Henkilökohtaisena tavoitteena meillä oli oppia ohjaamaan innostamisen ja lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti. Keskityimme ohjauksessamme osallistamiseen, kuuntelemiseen, luotettavan ja turvallisen ilmapiirin luomiseen sekä lasten huomioimiseen ja kannustamiseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2012. Tämä osuus koostui neljästä sisäliikunta- ja kahdesta ulkoliikuntakerrasta. Esiopetusryhmään kuului 14 lasta, joista koko alkukyselyyn vastasi 11 lasta. Yksi lapsi ehti vastata vain kahteen ensimmäiseen kysymykseen. Toimintakerroille osallistuvien lasten määrä vaihteli sen mukaan, kuinka moni lapsi oli hoidossa. Keskimäärin osallistujia oli seitsemän. Myös loppukyselyyn otti osaa seitsemän lasta. Loppukyselyyn vastaavat lapset määräytyivät toimintakertoihin osallistumisen mukaan.
Alkukyselyn vastausten pohjalta saimme idean liikuntaseikkailusta, jossa liikutaan erilaisissa ympäristöissä, kuten aavikolla ja viidakossa, erilaisia liikuntalajeja kokeillen. Ajattelimme, että näissä paikoissa olisi mahdollista toteuttaa lasten alkukyselyssä esittämiä toiveita monipuolisesti. Kokosimme lasten vastauksista yhteenvedon ja huomioimme myös yksittäiset toiveet.
Arviointimenetelminä käytimme lasten havainnointia, oppimispäiväkirjaa ja valokuvaamista. Keräsimme lapsilta palautetta jokaisen toimintakerran päätteeksi ja loppukyselyssä. Omaa ohjaamistyötämme vertasimme innostajan erityispiirteisiin. Työmme teoriapohja muodostui esikouluikäisen lapsen kehityksestä, liikunnan ja hyvinvoinnin yhteyksistä, lapsilähtöisyydestä ja innostamisesta.
Liikuntaseikkailun ohjaaminen oli mielestämme hauska ja innostava kokemus. Huomasimme, että lapset liikkuvat mielellään, kun he saavat käyttää mielikuvitustaan ja toteuttaa omia ideoitaan. Totesimme, että liikunnan mielekkyys liikuntaseikkailumme aikana pohjautui vapaaehtoisuuteen ja ohjaajan innostavaan ja positiiviseen otteeseen. Opimme, että ohjaajina voisimme olla vielä lapsilähtöisempiä ottamalla lapset vielä enemmän mukaan suunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteina meillä oli selvittää millaisesta liikunnasta lapset innostuvat sekä ohjata lapsia innostavat yksittäiset liikuntatuokiot. Henkilökohtaisena tavoitteena meillä oli oppia ohjaamaan innostamisen ja lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti. Keskityimme ohjauksessamme osallistamiseen, kuuntelemiseen, luotettavan ja turvallisen ilmapiirin luomiseen sekä lasten huomioimiseen ja kannustamiseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin tammikuussa 2012. Tämä osuus koostui neljästä sisäliikunta- ja kahdesta ulkoliikuntakerrasta. Esiopetusryhmään kuului 14 lasta, joista koko alkukyselyyn vastasi 11 lasta. Yksi lapsi ehti vastata vain kahteen ensimmäiseen kysymykseen. Toimintakerroille osallistuvien lasten määrä vaihteli sen mukaan, kuinka moni lapsi oli hoidossa. Keskimäärin osallistujia oli seitsemän. Myös loppukyselyyn otti osaa seitsemän lasta. Loppukyselyyn vastaavat lapset määräytyivät toimintakertoihin osallistumisen mukaan.
Alkukyselyn vastausten pohjalta saimme idean liikuntaseikkailusta, jossa liikutaan erilaisissa ympäristöissä, kuten aavikolla ja viidakossa, erilaisia liikuntalajeja kokeillen. Ajattelimme, että näissä paikoissa olisi mahdollista toteuttaa lasten alkukyselyssä esittämiä toiveita monipuolisesti. Kokosimme lasten vastauksista yhteenvedon ja huomioimme myös yksittäiset toiveet.
Arviointimenetelminä käytimme lasten havainnointia, oppimispäiväkirjaa ja valokuvaamista. Keräsimme lapsilta palautetta jokaisen toimintakerran päätteeksi ja loppukyselyssä. Omaa ohjaamistyötämme vertasimme innostajan erityispiirteisiin. Työmme teoriapohja muodostui esikouluikäisen lapsen kehityksestä, liikunnan ja hyvinvoinnin yhteyksistä, lapsilähtöisyydestä ja innostamisesta.
Liikuntaseikkailun ohjaaminen oli mielestämme hauska ja innostava kokemus. Huomasimme, että lapset liikkuvat mielellään, kun he saavat käyttää mielikuvitustaan ja toteuttaa omia ideoitaan. Totesimme, että liikunnan mielekkyys liikuntaseikkailumme aikana pohjautui vapaaehtoisuuteen ja ohjaajan innostavaan ja positiiviseen otteeseen. Opimme, että ohjaajina voisimme olla vielä lapsilähtöisempiä ottamalla lapset vielä enemmän mukaan suunnitteluun.