Miehet hyvinvointipalveluiden käyttäjänä
Ojala, Sirkku (2009)
Ojala, Sirkku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908194143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908194143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia sitä, miten miesasiakkaiden määrää saataisiin kasvatettua hyvinvointipalveluiden käyttäjinä. Lisäksi oli tärkeää selvittää mitkä ja millaiset hoidot ovat miehille sopivia sekä mitkä asiat toimivat miesten motivaatiotekijöinä hyvinvointipalveluiden käyttöä ajatellen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Holiday Club Caribiassa maaliskuussa 2009. Tutkimuksessa käytettiin apuna laadullista tutkimusta, joka tehtiin haastattelun muodossa hyvinvointityöntekijä Nina-Mari Räikälle. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin wellness- ja hyvinvointipalvelukäsitteitä, käsitteiden eroja, sekä niiden ajankohtaisuutta. Myös yksilöiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä käsiteltiin. Teoriaosuudessa käytettiin sekä ammattikirjallisuutta että tutkijan omaa pohdintaa. Tutkimuksen analysointiosuudessa sovellettiin teoriapohjaa ja vastausten kautta mietittiin asioita, jotka lisäävät miesasiakkaiden määrää hyvinvointipalveluyrityksissä. Tärkeiksi asioiksi nousivat miesten vähäinen tieto hyvinvointipalveluista ja siitä, miten hoitoihin tullessa pitäisi toimia. Miehet kokivat hoitojen olevan suunnattuja liiaksi naisille. Miesten motiiveina hyvinvointipalveluja käyttäessä on psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi. Tutkimuksessa otollisemmaksi kohderyhmäksi nousivat keski-ikäiset tai keski-iän ylittäneet miehet. Erityisesti hyvinvointipalvelujen mainonnan kohdistaminen tälle kohderyhmälle olisi tärkeää. Mainostaa kannattaa siellä, missä miehet työskentelevät ja harrastavat. Miesten asiakasmäärää voitaisiin saada nostettua laatimalla edullisia kokeilutarjouksia hoitoihin, jolloin niiden kiinnostus lisääntyisi miesten keskuudessa.