Bränditutkimus - Case: Kalevala Koru Oy
Hartikainen, Marjo; Hyytiäinen, Jenni (2012)
Hartikainen, Marjo
Hyytiäinen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214766
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli Kalevala Koru Oy:n bränditutkimusta, missä tutkittiin Kalevala Korun merkitystä kuluttajille. Lisäksi selvitettiin, miten kuluttajien mielipiteet Kalevala Koru –brändistä ovat muuttuneet vuosien saatossa sekä miten nuoret kuluttajat kokevat Kalevala Korun brändinä. Aiheen valinta oli helppo, koska tutkittavaksi haluttiin tunnettu suomalainen brändi ja korut ovat myös lähellä tutkijoiden sydäntä. Tutkimus osoitti, että ihmisillä on hyvä tuntemus Kalevala Korusta brändinä.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä keravalaisten koruliikkeiden kanssa. Vastauksia saatiin 54 kappaletta. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin vastaajien ikää, sukupuolta, tietämystä koruista sekä sitä, mitä Kalevala Koru merkitsee heille. Mainosanalyysissa tutkittiin miesten ja naisten korumallistojen mainonnan erilaisuutta.
Tutkimus osoitti, että Kalevala Koru on arvostettu suomalainen brändi. Korumalleista jotkut ovat tunnetumpia kuin toiset. Esimerkiksi Halikon kääty tuli monelle tutuksi, kun Hanna Pakarinen käytti sitä edustaessaan Suomea Euroviisuissa. Tutkimus osoitti, että Kalevala Koru on enemmän vanhempien ihmisten suosiossa kuin nuorison. Tutkimuksen mukaan Kalevala Koru Oy haluaa mainonnan avulla saavuttaa mahdollisimman laajan asiakaskunnan.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä keravalaisten koruliikkeiden kanssa. Vastauksia saatiin 54 kappaletta. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin vastaajien ikää, sukupuolta, tietämystä koruista sekä sitä, mitä Kalevala Koru merkitsee heille. Mainosanalyysissa tutkittiin miesten ja naisten korumallistojen mainonnan erilaisuutta.
Tutkimus osoitti, että Kalevala Koru on arvostettu suomalainen brändi. Korumalleista jotkut ovat tunnetumpia kuin toiset. Esimerkiksi Halikon kääty tuli monelle tutuksi, kun Hanna Pakarinen käytti sitä edustaessaan Suomea Euroviisuissa. Tutkimus osoitti, että Kalevala Koru on enemmän vanhempien ihmisten suosiossa kuin nuorison. Tutkimuksen mukaan Kalevala Koru Oy haluaa mainonnan avulla saavuttaa mahdollisimman laajan asiakaskunnan.