Urheilupainotteinen lähiliikuntapaikka : Esituotteistaminen
Huusko, Tanja (2012)
Huusko, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255065
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Lemminkäisen Infra Oy:n Urheilurakentamisen yksikölle. Työn tavoitteena oli tehdä lähiliikuntapaikan esituotteistaminen.
Kohdeyritys on rakentanut pitkään lähiliikuntapaikkoja, mutta lähiliikuntapaikka ei kuitenkaan ole varsinainen tuote yrityksen valikoimassa. Ongelmana oli, että asiakkailla, suunnittelijalla tai arkkitehdillä ei välttämättä ollut riittävän hyvää kokonaiskuvaa Lemminkäisen tarjoamista lähiliikuntapaikoista. Lemminkäinen Infran tavoitteena oli kehittää markkinointitapaansa lähiliikuntapaikkojen osalta ja vastata kasvaneeseen kysyntään paremmin.
Opinnäytetyössä paneuduttiin lähiliikuntapaikka termin sisältöön ja toteutukseen. Lisäksi aihetta kuvattiin markkinoinnin näkökulmasta ja tuotteistamisen prosessilla. Tutkimusosio oli kaksiosainen; ensin kartoitettiin suurimpien suomalaisten liikuntapaikkoja rakentavien yritysten tuotetarjontaa Internetissä. Toiseksi kartoitettiin teemahaastatteluilla liikuntapaikkarakentamisen kanssa työskentelevien käsityksiä ja mielipiteitä aiheesta. Lopussa luotiin Lemminkäisen perusvalikoimasta tuotteistamalla Urheilupuisto-niminen tuotepaketti, joka antaa suunnittelijoille ja arkkitehdeille ideoita Lemminkäisen tuotteiden monipuolisempaan käyttöön.
Markkinatutkimuksen mukaan lähiliikuntapaikkarakentamisen määrärahat ovat kasvaneet hiljalleen. Rahaa toivottaisiin silti olevan enemmän, kaikkien tuotevalmistajien tuotteille on varmasti kysyntää.
Markkinatutkimus toimi Urheilupuiston tuotteistamisen perustana. Työn tuloksena syntyivät Urheilupuiston suunnitelmat ja kustannusarviot ja periaatteellinen esimerkki rakennusurakasta.
Kohdeyritys on rakentanut pitkään lähiliikuntapaikkoja, mutta lähiliikuntapaikka ei kuitenkaan ole varsinainen tuote yrityksen valikoimassa. Ongelmana oli, että asiakkailla, suunnittelijalla tai arkkitehdillä ei välttämättä ollut riittävän hyvää kokonaiskuvaa Lemminkäisen tarjoamista lähiliikuntapaikoista. Lemminkäinen Infran tavoitteena oli kehittää markkinointitapaansa lähiliikuntapaikkojen osalta ja vastata kasvaneeseen kysyntään paremmin.
Opinnäytetyössä paneuduttiin lähiliikuntapaikka termin sisältöön ja toteutukseen. Lisäksi aihetta kuvattiin markkinoinnin näkökulmasta ja tuotteistamisen prosessilla. Tutkimusosio oli kaksiosainen; ensin kartoitettiin suurimpien suomalaisten liikuntapaikkoja rakentavien yritysten tuotetarjontaa Internetissä. Toiseksi kartoitettiin teemahaastatteluilla liikuntapaikkarakentamisen kanssa työskentelevien käsityksiä ja mielipiteitä aiheesta. Lopussa luotiin Lemminkäisen perusvalikoimasta tuotteistamalla Urheilupuisto-niminen tuotepaketti, joka antaa suunnittelijoille ja arkkitehdeille ideoita Lemminkäisen tuotteiden monipuolisempaan käyttöön.
Markkinatutkimuksen mukaan lähiliikuntapaikkarakentamisen määrärahat ovat kasvaneet hiljalleen. Rahaa toivottaisiin silti olevan enemmän, kaikkien tuotevalmistajien tuotteille on varmasti kysyntää.
Markkinatutkimus toimi Urheilupuiston tuotteistamisen perustana. Työn tuloksena syntyivät Urheilupuiston suunnitelmat ja kustannusarviot ja periaatteellinen esimerkki rakennusurakasta.