Masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmät : Verkko-oppimismateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Tauriainen, Ulla-Maija; Saarto, Margit (2012)
Tauriainen, Ulla-Maija
Saarto, Margit
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa verkko-oppimismateriaalia hoitotyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin aiheesta masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmät. Oma kiinnostuksemme aiheeseen ja Tampereen ammattikorkeakoulun toive olivat lähtökohtana tuotokseen perustuvalle opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mitä on leikki-ikäisen lapsen masennus, mitkä ovat masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmät sekä mitä on verkko-oppimismateriaali.
Opinnäytetyön raporttiosa sisältää tietoa teoreettisista lähtökohdista ja opinnäytetyön toteutuksesta. Opinnäytetyömme teoreettiset lähtökohdat ovat leikki-ikäisen lapsen normaali kehitys, masennus, perhe sekä masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmät. Masennus on vakava ongelma lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Sairaanhoitajan on tärkeä osata tunnistaa masennuksen oireet leikki-ikäisellä lapsella ja hoitaa masentunutta lasta. Hoitotyön menetelmät suunnitellaan yksilöllisesti jokaiselle lapselle. Menetelmien valintaan liittyvät sekä lapsen oireet että perhetilanne. Perheen merkitys leikki-ikäiselle lapselle on suuri.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tuotoksen avulla Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön oppimateriaalia, jonka kautta opetusta pystytään parantamaan. Tuottamamme verkko-oppimismateriaali sisältää tarinan muodossa syventävää tietoa masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmistä. Oppimateriaalin avulla voidaan laajentaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista. Tavoitteena on myös opinnäytetyön tekijöiden oma ammatillinen kasvu. Kehitysehdotus on, että ammattikorkeakouluissa hyödynnetään yhä enemmän tuotokseen perustuvia opinnäytetöitä ja lisätään erilaisten verkko-oppimateriaalien tuottamista opiskelijoiden tietämyksen lisäämiseksi.
Opinnäytetyön raporttiosa sisältää tietoa teoreettisista lähtökohdista ja opinnäytetyön toteutuksesta. Opinnäytetyömme teoreettiset lähtökohdat ovat leikki-ikäisen lapsen normaali kehitys, masennus, perhe sekä masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmät. Masennus on vakava ongelma lapsen hyvinvoinnille ja kehitykselle. Sairaanhoitajan on tärkeä osata tunnistaa masennuksen oireet leikki-ikäisellä lapsella ja hoitaa masentunutta lasta. Hoitotyön menetelmät suunnitellaan yksilöllisesti jokaiselle lapselle. Menetelmien valintaan liittyvät sekä lapsen oireet että perhetilanne. Perheen merkitys leikki-ikäiselle lapselle on suuri.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tuotoksen avulla Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön oppimateriaalia, jonka kautta opetusta pystytään parantamaan. Tuottamamme verkko-oppimismateriaali sisältää tarinan muodossa syventävää tietoa masentuneen leikki-ikäisen lapsen hoitotyön menetelmistä. Oppimateriaalin avulla voidaan laajentaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista osaamista. Tavoitteena on myös opinnäytetyön tekijöiden oma ammatillinen kasvu. Kehitysehdotus on, että ammattikorkeakouluissa hyödynnetään yhä enemmän tuotokseen perustuvia opinnäytetöitä ja lisätään erilaisten verkko-oppimateriaalien tuottamista opiskelijoiden tietämyksen lisäämiseksi.