Laatujärjestelmän dokumentaation kehittäminen : case: Stala Oy
Puttonen, Ari-Pekka (2012)
Puttonen, Ari-Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laatujärjestelmän dokumentaation kehittäminen paremmaksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Asiakirjoja ja tallenteita käytetään organisaatiossa paljon, ja niiden hallinta ja käyttö on tehtävä selkeäksi. Nykyään tiedostot ovat yhä enemmän sähköisessä muodossa, joten järjestelmän täytyy olla toimiva. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kehitysmalli laatujärjestelmän dokumentaation hallintaan yrityksessä.
Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee laatua. Laadun määrittely on laaja tulkinta erilaisista näkemyksistä. Laatu on yksi sana, ja se kattaa paljon tietoa ja määritelmiä alleen. Tässä tarkastellaan eri näkemyksiä ja mietteitä laadusta. Laatu ei ole ilmaista, joten laatukustannukset tulevat myös esille. Niitä käydään läpi ja selvitetään.
Toisessa osiossa käsitellään laadunhallintajärjestelmää ja laadunhallintaan liittyviä asioita. Tämä on laaja aihe, ja siihen syvennytään tarkemmin. Nykyään laatu on laajentunut koko yrityksen toimintaan ja laadunhallintajärjestelmä käsittää laadun kokonaisuutena alusta loppuun asti koko organisaatiossa. Tähän osioon kuuluu ISO 9001 -standardi ja sen vaatimukset sekä sen merkitys yritysmaailmassa.
Kolmannessa osiossa kartoitetaan nykytilannetta dokumentaation hallinnassa ja sen toimivuutta yrityksessä. Lopuksi annetaan parannusehdotus ja kehitysidea dokumentaation suhteen. Tässä on suunniteltu ja selvitetty, mitä laatujärjestelmän kehitetty dokumentaation kokonaisuus pitää sisällään.
Opinnäytetyössä käsitellään Stala Oy:n luottamuksellista tietoa. Tämän johdosta opinnäytetyöstä sensuroidaan osia.
Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee laatua. Laadun määrittely on laaja tulkinta erilaisista näkemyksistä. Laatu on yksi sana, ja se kattaa paljon tietoa ja määritelmiä alleen. Tässä tarkastellaan eri näkemyksiä ja mietteitä laadusta. Laatu ei ole ilmaista, joten laatukustannukset tulevat myös esille. Niitä käydään läpi ja selvitetään.
Toisessa osiossa käsitellään laadunhallintajärjestelmää ja laadunhallintaan liittyviä asioita. Tämä on laaja aihe, ja siihen syvennytään tarkemmin. Nykyään laatu on laajentunut koko yrityksen toimintaan ja laadunhallintajärjestelmä käsittää laadun kokonaisuutena alusta loppuun asti koko organisaatiossa. Tähän osioon kuuluu ISO 9001 -standardi ja sen vaatimukset sekä sen merkitys yritysmaailmassa.
Kolmannessa osiossa kartoitetaan nykytilannetta dokumentaation hallinnassa ja sen toimivuutta yrityksessä. Lopuksi annetaan parannusehdotus ja kehitysidea dokumentaation suhteen. Tässä on suunniteltu ja selvitetty, mitä laatujärjestelmän kehitetty dokumentaation kokonaisuus pitää sisällään.
Opinnäytetyössä käsitellään Stala Oy:n luottamuksellista tietoa. Tämän johdosta opinnäytetyöstä sensuroidaan osia.