"Positiivisella tavalla ulkopuolinen". : Nuoriso-ohjaaja alakoulun Huolenpito-ohjelmaa toteuttamassa.
Kullberg, Marjo (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255129
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee palvelukokonaisuuden, jonka Porvoon kaupungin nuorisopalvelut ja Porvoon suomenkieliset koulutuspalvelut muodostavat 1-6-luokkien Porvoon Keskuskoulun toimintaympäristössä. Työ mallintaa koulun Huolenpito-ohjelman nuoriso- ja opetustyön yhteistyötä sovellettavaksi muissa kouluissa ja oppilaitoksissa oppilaiden ikään katsomatta. Huolenpito-ohjelma on opettajien, oppilashuollon sekä kaupungin- ja seurakunnan nuorisotyöntekijöiden yhdessä laatima
sopimus, jossa on sovittu ennaltaehkäisevään oppilashuoltotyöhön ja oppilaiden osallisuuteen liittyvistä toimista. Nuoriso-ohjaaja työskentelee koululla neljän viikkotyötunnin resurssilla pitäen oppitunteja, osallistumalla Huolenpitopäivän järjestelyihin sekä toimimalla KiVa -tiimissä ennaltaehkäisevän työn merkeissä. Hän toteuttaa oppilashuoltoryhmän toimeksiannosta luokkaprojekteja, jotka toteutetaan luokkakohtaisesti yhteistyössä luokanopettajan kanssa. Nuoriso-ohjaaja osallistuu oppilaiden kuulemiseen ja vaikuttamiseen kasvattamiseen työskentelemällä oppilaskunnanhallituksen ohjaajana yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Palvelukokonaisuuden tavoitteet on johdettu nuoriso- ja perusopetuslaeista sekä perusopetuksen opetussuunnitelmasta, jotka velvoittavat viranomaisia tekemään yhteistyötä varhaisen puuttumisen mallilla lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eteen. Nuoriso-ohjaajan työn tavoitteena on myös lasten oppimisympäristön turvallisuuden ja viihtyvyyden lisääminen. Palvelukokonaisuus takaa oppilaiden kuulemisen suunnitelmallisesti oppilaiden ikätasoon sopivalla tavalla ja lisää oppilaiden vaikuttamisen mahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa. Opinnäytetyössä on tutkittu palvelumuotoilun menetelmällä Porvoon Keskuskoulun Huolenpito-ohjelman nuoriso-ohjaajan osuutta. Kyselyin on kartoitettu oppilaiden, opettajien ja muun koulun henkilökunnan sekä vanhempien kokemuksia ja tarpeita ajatellen nuoriso-ohjaajan koululla tarjoamaa palvelukokonaisuutta. Kyselyn tulokset on analysoitu palvelukokonaisuuden kehittämistä silmällä pitäen.
sopimus, jossa on sovittu ennaltaehkäisevään oppilashuoltotyöhön ja oppilaiden osallisuuteen liittyvistä toimista. Nuoriso-ohjaaja työskentelee koululla neljän viikkotyötunnin resurssilla pitäen oppitunteja, osallistumalla Huolenpitopäivän järjestelyihin sekä toimimalla KiVa -tiimissä ennaltaehkäisevän työn merkeissä. Hän toteuttaa oppilashuoltoryhmän toimeksiannosta luokkaprojekteja, jotka toteutetaan luokkakohtaisesti yhteistyössä luokanopettajan kanssa. Nuoriso-ohjaaja osallistuu oppilaiden kuulemiseen ja vaikuttamiseen kasvattamiseen työskentelemällä oppilaskunnanhallituksen ohjaajana yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Palvelukokonaisuuden tavoitteet on johdettu nuoriso- ja perusopetuslaeista sekä perusopetuksen opetussuunnitelmasta, jotka velvoittavat viranomaisia tekemään yhteistyötä varhaisen puuttumisen mallilla lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin eteen. Nuoriso-ohjaajan työn tavoitteena on myös lasten oppimisympäristön turvallisuuden ja viihtyvyyden lisääminen. Palvelukokonaisuus takaa oppilaiden kuulemisen suunnitelmallisesti oppilaiden ikätasoon sopivalla tavalla ja lisää oppilaiden vaikuttamisen mahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa. Opinnäytetyössä on tutkittu palvelumuotoilun menetelmällä Porvoon Keskuskoulun Huolenpito-ohjelman nuoriso-ohjaajan osuutta. Kyselyin on kartoitettu oppilaiden, opettajien ja muun koulun henkilökunnan sekä vanhempien kokemuksia ja tarpeita ajatellen nuoriso-ohjaajan koululla tarjoamaa palvelukokonaisuutta. Kyselyn tulokset on analysoitu palvelukokonaisuuden kehittämistä silmällä pitäen.