Intialainen yritys kauppakumppanina : case Accepta Oy & Luxor
Rauhala, Siiri (2012)
Rauhala, Siiri
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Intiaa kauppakumppanina suomalaisyrityksen näkökulmasta. Työn toimeksiantajana on suomalainen Accepta Oy. Accepta Oy:n työntekijät ovat kohdanneet haasteita intialaisen kauppakumppaninsa Luxorin kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää mikä yritysten välisen kauppasuhteen nykytila on, miten kulttuurierot vaikuttavat kauppasuhteeseen ja kuinka kauppasuhdetta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää.
Teoriaosassa perehdytään Intian talouden tilaan ja kansainväliseen kaupankäyntiin sekä pohditaan mitkä ovat Intian vahvuudet ja heikkoudet kansainvälisen kaupan näkökulmasta. Lisäksi selvitetään millainen intialainen liiketoimintakulttuuri on. Teoriaosan lopussa keskitytään Delhin alueeseen ja tehdasteollisuuden nykytilaan Intiassa. Opinnäytetyön tutkimusosassa perehdytään Accepta Oy:n ja Luxorin väliseen kauppasuhteeseen.
Tutkimus toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Haastatteluiden perusteella selvisi, että yhteistyössä oli monta haasteellista tekijää. Ongelmat kommunikoinnissa nousivat eniten esille. Kulttuurieroja oli huomattu runsaasti. Haastattelujen perusteella syntyi kehitysehdotuksia yritysten väliseen yhteistyöhön. Kaikkia ongelmakohtia ei voida poistaa, mutta kauppasuhteella on mahdollisuus kehittyä toimivammaksi jatkossa.
Teoriaosassa perehdytään Intian talouden tilaan ja kansainväliseen kaupankäyntiin sekä pohditaan mitkä ovat Intian vahvuudet ja heikkoudet kansainvälisen kaupan näkökulmasta. Lisäksi selvitetään millainen intialainen liiketoimintakulttuuri on. Teoriaosan lopussa keskitytään Delhin alueeseen ja tehdasteollisuuden nykytilaan Intiassa. Opinnäytetyön tutkimusosassa perehdytään Accepta Oy:n ja Luxorin väliseen kauppasuhteeseen.
Tutkimus toteutettiin sähköpostihaastatteluilla. Haastatteluiden perusteella selvisi, että yhteistyössä oli monta haasteellista tekijää. Ongelmat kommunikoinnissa nousivat eniten esille. Kulttuurieroja oli huomattu runsaasti. Haastattelujen perusteella syntyi kehitysehdotuksia yritysten väliseen yhteistyöhön. Kaikkia ongelmakohtia ei voida poistaa, mutta kauppasuhteella on mahdollisuus kehittyä toimivammaksi jatkossa.