Henkilökunnan näkemyksiä lasten osallisuudesta päiväkodissa : osallisuus ja työn kehittäminen
Ahokas, Tiina (2012)
Ahokas, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305541
Tiivistelmä
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää henkilökunnan näkemyksiä lasten osallisuudesta päiväkodissa. Tavoitteena oli myös, että haastatteluista ja tutkimustuloksista olisi hyötyä tulevaisuudessa päiväkodin henkilökunnan koulutussuunnittelussa ja työn kehittämisessä, jossa fokuksena on lapsen osallisuus. Lisäksi toiveena oli, että tutkimustuloksia voi hyödyntää laajemminkin varhaiskasvatusyksiköiden työn kehittämisessä. Kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa oli lasten osallisuus -termin käsitteellistäminen. Tutkimusaineisto kerättiin erään laajennettua hoitoa tarjoavan Etelä-Suomen kaupungin päiväkodin henkilöstöltä kvalitatiivisella tutkimusotteella kolmena ryhmähaastatteluna focus group -menetelmällä.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineiston analysoinnista nousi tutkimusaiheen lopullinen muoto. Haastatteluista tuli niin voimakkaasti esiin työn kehittämisen näkökulma, että se otettiin toiseksi keskeiseksi tutkimusaineiston analysoinnin kohteeksi lasten osallisuus -termin käsitteellistämisen lisäksi.
Työntekijät mieltävät eri tavoin osallisuus -termin. Tutkimustuloksista nousee vahvasti esille osallisuuteen opetteleminen. Suunnitelmallisuuden lisäämisellä, toimintamenetelmien muuttamisella, tilaratkaisujen uudelleen järjestämisellä ja kokonaisuudessaan päiväkodissa tehtävän työn kehittämisellä voidaan lisätä ja kehittää lasten osallisuuden mahdollisuuksia sekä kokemuksia päiväkodissa. Tutkimustulokset osoittavat, että päiväkodin ryhmien tiimeissä työntekijöiden välinen keskustelu toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja toiminnan arvioinnista on erittäin tärkeää lasten osallisuuden mahdollistamisessa. Ryhmien välisessä yhteistyössä tiedottaminen, yhteisten sopimusten tekeminen ja niihin sitoutuminen nousivat merkityksellisiksi asioiksi. Päiväkodin tilojen intensiivisen käyttösuunnittelun tarve korostui tutkimustuloksissa.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimusaineiston analysoinnista nousi tutkimusaiheen lopullinen muoto. Haastatteluista tuli niin voimakkaasti esiin työn kehittämisen näkökulma, että se otettiin toiseksi keskeiseksi tutkimusaineiston analysoinnin kohteeksi lasten osallisuus -termin käsitteellistämisen lisäksi.
Työntekijät mieltävät eri tavoin osallisuus -termin. Tutkimustuloksista nousee vahvasti esille osallisuuteen opetteleminen. Suunnitelmallisuuden lisäämisellä, toimintamenetelmien muuttamisella, tilaratkaisujen uudelleen järjestämisellä ja kokonaisuudessaan päiväkodissa tehtävän työn kehittämisellä voidaan lisätä ja kehittää lasten osallisuuden mahdollisuuksia sekä kokemuksia päiväkodissa. Tutkimustulokset osoittavat, että päiväkodin ryhmien tiimeissä työntekijöiden välinen keskustelu toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja toiminnan arvioinnista on erittäin tärkeää lasten osallisuuden mahdollistamisessa. Ryhmien välisessä yhteistyössä tiedottaminen, yhteisten sopimusten tekeminen ja niihin sitoutuminen nousivat merkityksellisiksi asioiksi. Päiväkodin tilojen intensiivisen käyttösuunnittelun tarve korostui tutkimustuloksissa.