Facebookista face to face : Tutkimus erään verkkoryhmän ilmiöistä
Saxberg-Tesmala, Susanna (2012)
Saxberg-Tesmala, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265179
Tiivistelmä
Facebookiin perustettiin elokuussa 2011 ryhmä nimeltä Myydään, ostetaan, vaihdetaan, lahjoitetaan Akaassa. Opinnäytetyössä kuvailtiin ryhmässä tapahtuneita yllättäviä ilmiöitä, jotka vastoin odotuksia tukivat, ylläpitivät ja synnyttivät perinteistä kyläyhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin viisi kuukautta osallistuvaa havainnointitutkimusta ja kerättiin talteen kymmeniä keskusteluita, joita tutkimalla havaittiin mm. se, että ihmisillä on edelleen tarve kohdata reaalimaailmassa ja netti ei olekaan este vaan pikemminkin erittäin tehokas väline, jolla löytää kohtaamisiin juuri oikeat ihmiset ja kohderyhmät.
Työssä kuvailtiin yleisesti sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia yritysten ja yhteisöjen kannalta sekä erityisesti työssä tutkitun ryhmän mahdollisuuksia em. toimijoiden tiedottamisen ja markkinoinnin välineinä. Työssä esiteltiin myös Facebook-ryhmän perustamisen, toiminnan työkalut ja asiat, jotka perustamisvaiheessa oli hyvä ottaa huomioon. Koska tutkimusasetelmassa oltiin vahvasti persoonalla mukana, tekstin omakohtaisuuden toivottiin välittyvän myös lukijoille.
Opinnäytetyö tehtiin pienimuotoiseksi oppaaksi Facebookin monipuoliseen hyödyntämiseen sekä yhteisöpedagogin, että paikallisten yritysten ja yhteisöjen näkökulmasta. Tutkimuksessa havaittiin selkeästi, että netti oli arkipäiväistynyt ja käyttäjiä löytyi kaikista ihmisryhmistä. Tuloksissa korostettiin myös aidon vuorovaikutuksen, osallistumisen ja ohjaamistaitojen merkitystä nettiyhteisöissä. Työssä pohdittiin nettimarkkinoinnin ja -viestinnän keinoja ja muotoja ja pyrittiin keksimään vaihtoehtoisia tapoja markkinoida yhdistys- tai liiketoimintaa.
Opinnäytetyötä varten tehtiin viisi kuukautta osallistuvaa havainnointitutkimusta ja kerättiin talteen kymmeniä keskusteluita, joita tutkimalla havaittiin mm. se, että ihmisillä on edelleen tarve kohdata reaalimaailmassa ja netti ei olekaan este vaan pikemminkin erittäin tehokas väline, jolla löytää kohtaamisiin juuri oikeat ihmiset ja kohderyhmät.
Työssä kuvailtiin yleisesti sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia yritysten ja yhteisöjen kannalta sekä erityisesti työssä tutkitun ryhmän mahdollisuuksia em. toimijoiden tiedottamisen ja markkinoinnin välineinä. Työssä esiteltiin myös Facebook-ryhmän perustamisen, toiminnan työkalut ja asiat, jotka perustamisvaiheessa oli hyvä ottaa huomioon. Koska tutkimusasetelmassa oltiin vahvasti persoonalla mukana, tekstin omakohtaisuuden toivottiin välittyvän myös lukijoille.
Opinnäytetyö tehtiin pienimuotoiseksi oppaaksi Facebookin monipuoliseen hyödyntämiseen sekä yhteisöpedagogin, että paikallisten yritysten ja yhteisöjen näkökulmasta. Tutkimuksessa havaittiin selkeästi, että netti oli arkipäiväistynyt ja käyttäjiä löytyi kaikista ihmisryhmistä. Tuloksissa korostettiin myös aidon vuorovaikutuksen, osallistumisen ja ohjaamistaitojen merkitystä nettiyhteisöissä. Työssä pohdittiin nettimarkkinoinnin ja -viestinnän keinoja ja muotoja ja pyrittiin keksimään vaihtoehtoisia tapoja markkinoida yhdistys- tai liiketoimintaa.