Nivelvaiheen nuorten liikunnallisen ryhmätoiminnan kehittäminen
Jousmäki, Marika (2012)
Jousmäki, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163476
Tiivistelmä
Nuorten tärkeä elämänvaihe peruskoulusta kohti jatko-opintoja oli lähtökohtana sosiaalisesti vahvistavan ryhmätoiminnan kehittämiselle. Menetelmäksi toiminnalle valittiin liikunta. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää nivelvaiheen nuorten liikunnallista ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminta toteutettiin syksyllä 2010. Yhteistyökumppanina oli Jyväskylän ammattiopiston ammattistartti, josta pilottiryhmä löytyi. Ohjaajina toimivat Jyväskylän ammatti-korkeakoulun opiskelijat. Tavoitteena työssä oli selvittää miten nuoret sitoutuivat ja moti-voituivat ryhmässä liikkumiseen sekä selvittää mitkä tekijät vaikuttivat myönteisesti ja kielteisesti ryhmän toimintaan. Tuloksien perusteella arvioitiin myös mallin kehittämistarvetta.
Toiminta toteutettiin osana Jyväskylän ammattiopiston ammattistartin sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintoja. Toiminta sisälsi 10 toiminnallista kertaa kah-desti viikossa. Kokeilulla haettiin kokemusta mallin toimivuudesta. Kehittämistyö koostui suunnitteluvaiheesta sekä toteuttamisvaiheesta. Aineistoa kehittämistyöhön kerättiin ha-vainnoimalla, kyselyin sekä kokousmuistiinpanoja hyödyntäen.
Ryhmän toiminta koettiin yleisesti hyväksi kokemukseksi, jota kannattaa kehittää. Nuoret sitoutuivat kuitenkin heikosti ryhmään ja motivaatio toimintaa kohtaan oli matala. Kavereiden vaikutuksesta ryhmästä saatettiin jäädä pois, mutta toisaalta taas tulla mukaan. Nuorten palautteissa negatiivisesti korostui myös asenne liikuntaa tai koululiikuntaa kohtaan. Liikuntaryhmän sisällyttäminen nuorten koulupäivään koettiin hyväksi ratkaisuksi sitouttaa nuoria. Ryhmätoimintaa tulisi tulevaisuudessa kehittää pitkäaikaiseen ja monipuoli-sempaan suuntaan sekä hyödyntää alku- ja loppuhaastatteluita toimintaan sitoutumisessa.
Toiminta toteutettiin osana Jyväskylän ammattiopiston ammattistartin sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintoja. Toiminta sisälsi 10 toiminnallista kertaa kah-desti viikossa. Kokeilulla haettiin kokemusta mallin toimivuudesta. Kehittämistyö koostui suunnitteluvaiheesta sekä toteuttamisvaiheesta. Aineistoa kehittämistyöhön kerättiin ha-vainnoimalla, kyselyin sekä kokousmuistiinpanoja hyödyntäen.
Ryhmän toiminta koettiin yleisesti hyväksi kokemukseksi, jota kannattaa kehittää. Nuoret sitoutuivat kuitenkin heikosti ryhmään ja motivaatio toimintaa kohtaan oli matala. Kavereiden vaikutuksesta ryhmästä saatettiin jäädä pois, mutta toisaalta taas tulla mukaan. Nuorten palautteissa negatiivisesti korostui myös asenne liikuntaa tai koululiikuntaa kohtaan. Liikuntaryhmän sisällyttäminen nuorten koulupäivään koettiin hyväksi ratkaisuksi sitouttaa nuoria. Ryhmätoimintaa tulisi tulevaisuudessa kehittää pitkäaikaiseen ja monipuoli-sempaan suuntaan sekä hyödyntää alku- ja loppuhaastatteluita toimintaan sitoutumisessa.