Mentoroinnin hyödyntäminen omassa työssä : Case Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
Karhunen, Pirjo (2012)
Karhunen, Pirjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295527
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Karhunen, Pirjo
Mentoroinnin hyödyntäminen omassa työssä - Case Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
Vuosi 2012 Sivumäärä 64
Opinnäytetyön tavoite on perehtyä toimeksiantoyhtiön käytössä olevaan mentorointiohjelmaan, joka on suunnattu koko henkilöstölle. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kohdeyhtiön henkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä käymästään mentorointiohjelmasta.
Opinnäyteytön teoriosuudessa käsitellään ensimmäisenä aiheena elinikästä oppimista, jossa käsitellään elinikäisen oppimisen päämäärä, asenne ja motivoituminen, vuorovaikutus ja verkostoituminen sekä eilinikäisen oppimisen menetelmät ja uudet mahdollisuudet tulevaisuudessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään mentorointi oppimisen välineenä, jossa käsitellään mm. mentoroinnin määritelmä, mentoroinnin osapuolet, mentoroinnin tarkoitus ja tavoitteet, mentorointimenetelmät ja muodot, hiljainen tieto sekä mentorin ja mentoroitavan kokemat hyödyt mentoroinnista. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään kohdeyhtiön käytössä oleva mentorointiohjelma ja sen toteuttaminen kohdeyhtiössä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite on saada kohdeyhtiölle hyödyllistä tietoa henkilöstön kokemuksista suorittamastaan mentorointiohjelmasta. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, miten henkilöstö on pystynyt hyödyntämään käymästään mentorointiohjelmastaan saamiaan hyötyjä omassa käytännön työssään sekä miten se uskoo käymänsä mentorointiohjelman auttavan sitä tulevaisuuden muuttuvassa työelämässä. Tutkimuksen avulla on myös tarkoitus kartoittaa henkilöstön ideoita kohdeyhtiön mentorointiohjelman kehittämiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että henkilöstö on tyytyväinen kohdeyhtiön käytössä olevaan mentorointiohjelmaan. Henkilöstö koki luotettavan ilmapiirin sekä vuorovaikutuksen merkityksen tärkeäksi mentorointiohjelmassa. Henkilöstö antoi positiivista kiitosta LTA –analyysin eli luontaisten taipumusten analyysin tekemisestä mentorointiohjelman aloitustilaisuudessa ja tämän koettiin auttavan omaan mentorointipariin tutustumista. Henkilöstö koki saaneensa mentorointiohjelmasta oleellista hyötyä oman työn hoitamiseen, mm. uusia vinkkejä, näkemyksiä, toimintamalleja sekä uusia verkostoja oman työn hoitamisen tueksi. Henkilöstö koki myös saaneensa tukea, kannustusta ja sparrausta omaan työhönsä sekä se koki oman henkilökohtaisen arvostuksen kasvaneen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että henkilöstä koki kohdeyhtiön mentorointiohjelmaan osallistumisen positiivisena ja hyödyllisenä kokemuksena, jota voi suositella lämpimästi muillekin työkavereilleen. Henkilöstö koki mentoroinnin olevan hyvä muoto oppia uusia asioita oman työn ohella sekä sen mielestä mentorointia voisi hyödyntää tulevaisuudessa syventävänä oppimisen muotona. Tutkimuksen tulosten perusteella yhtenä kehitysideana tuli esille, että henkilöstö toivoi mentorointiohjelman keskivaiheille yhteistä tilaisuutta, jossa voisi jakaa omia ajatuksia sekä kokemuksia toisten mentorointiparien kanssa.
Asiasanat mentorointi, mentorointiohjelma, aktori, mentori, oppiminen, vuorovaikutus
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Karhunen, Pirjo
Mentoroinnin hyödyntäminen omassa työssä - Case Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
Vuosi 2012 Sivumäärä 64
Opinnäytetyön tavoite on perehtyä toimeksiantoyhtiön käytössä olevaan mentorointiohjelmaan, joka on suunnattu koko henkilöstölle. Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kohdeyhtiön henkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä käymästään mentorointiohjelmasta.
Opinnäyteytön teoriosuudessa käsitellään ensimmäisenä aiheena elinikästä oppimista, jossa käsitellään elinikäisen oppimisen päämäärä, asenne ja motivoituminen, vuorovaikutus ja verkostoituminen sekä eilinikäisen oppimisen menetelmät ja uudet mahdollisuudet tulevaisuudessa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään mentorointi oppimisen välineenä, jossa käsitellään mm. mentoroinnin määritelmä, mentoroinnin osapuolet, mentoroinnin tarkoitus ja tavoitteet, mentorointimenetelmät ja muodot, hiljainen tieto sekä mentorin ja mentoroitavan kokemat hyödyt mentoroinnista. Lopuksi teoriaosuudessa esitellään kohdeyhtiön käytössä oleva mentorointiohjelma ja sen toteuttaminen kohdeyhtiössä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite on saada kohdeyhtiölle hyödyllistä tietoa henkilöstön kokemuksista suorittamastaan mentorointiohjelmasta. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa, miten henkilöstö on pystynyt hyödyntämään käymästään mentorointiohjelmastaan saamiaan hyötyjä omassa käytännön työssään sekä miten se uskoo käymänsä mentorointiohjelman auttavan sitä tulevaisuuden muuttuvassa työelämässä. Tutkimuksen avulla on myös tarkoitus kartoittaa henkilöstön ideoita kohdeyhtiön mentorointiohjelman kehittämiseksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että henkilöstö on tyytyväinen kohdeyhtiön käytössä olevaan mentorointiohjelmaan. Henkilöstö koki luotettavan ilmapiirin sekä vuorovaikutuksen merkityksen tärkeäksi mentorointiohjelmassa. Henkilöstö antoi positiivista kiitosta LTA –analyysin eli luontaisten taipumusten analyysin tekemisestä mentorointiohjelman aloitustilaisuudessa ja tämän koettiin auttavan omaan mentorointipariin tutustumista. Henkilöstö koki saaneensa mentorointiohjelmasta oleellista hyötyä oman työn hoitamiseen, mm. uusia vinkkejä, näkemyksiä, toimintamalleja sekä uusia verkostoja oman työn hoitamisen tueksi. Henkilöstö koki myös saaneensa tukea, kannustusta ja sparrausta omaan työhönsä sekä se koki oman henkilökohtaisen arvostuksen kasvaneen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös todeta, että henkilöstä koki kohdeyhtiön mentorointiohjelmaan osallistumisen positiivisena ja hyödyllisenä kokemuksena, jota voi suositella lämpimästi muillekin työkavereilleen. Henkilöstö koki mentoroinnin olevan hyvä muoto oppia uusia asioita oman työn ohella sekä sen mielestä mentorointia voisi hyödyntää tulevaisuudessa syventävänä oppimisen muotona. Tutkimuksen tulosten perusteella yhtenä kehitysideana tuli esille, että henkilöstö toivoi mentorointiohjelman keskivaiheille yhteistä tilaisuutta, jossa voisi jakaa omia ajatuksia sekä kokemuksia toisten mentorointiparien kanssa.
Asiasanat mentorointi, mentorointiohjelma, aktori, mentori, oppiminen, vuorovaikutus