”Halusin antaa tanssille ja tanssi antoi minulle” - Tanssi aikuisille harrastajille
Tuisku, Pirita (2012)
Tuisku, Pirita
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305579
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäytetyö on tehty osana tanssinopettajaopintojani Oulun seudun ammattikorkeakoulussa kulttuurialan yksikössä. Opinnäytetyöni on hankkeistettu ja toimeksiantajana toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen lähtökohtana on avata tanssin vaikutus aikuiseen harrastajaan ja sen merkitys ihmisen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Tutkimuksen ta-voitteena on saada aikuisen harrastajan ääni kuuluviin ja samalla rohkaista kaikkia aikuisia tanssin pariin.
Tutkimusaineisto koostuu kohderyhmän päiväkirjoista ja kirjoitelmista. Muun lähdekirjallisuuden tarkoitus on antaa näkökulmia eri tieteenaloilta oppimiseen, koreografiointiin ja liikuntapedagogiikkaan.
Työni keskittyy tanssiin yleisesti, eikä siinä määritellä eri tanssilajeja. Kohde-ryhmän opetuksen pohjalla ei ole ollut pelkästään ajatus tanssien oppimisesta, vaan huomio on kiinnittynyt myös tanssin kasvatukselliseen merkitykseen aikuisten opettamisessa: opimme tanssin kautta kehittämällä tanssiteknistä osaamista, luovaa tanssia ja ilmaisua sekä tietoisuuttamme tanssista. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja tanssissakin tulisi ottaa huomioon ihmisen kokonaisvaltainen kehitys: tanssin kautta tapahtuu ihmistä kasvattavaa ja kehittävää oppimista.
Työn sisältöä voidaan hyödyntää tarkasteltaessa aikuisten opettamista sekä pohdittaessa tanssinopettajan roolia aikuisten opettajana Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista lähteä pureutumaan sekä tanssin vaikutuksiin eri pedagogisista näkökulmista että tanssilajien eroavaisuuksiin. Olisi myös mielenkiintoista laajentaa tutkimusta muunlaisiin näkökulmiin esimerkiksi teemalla, ” tanssi korvaa päihteet”.
Tutkimusaineisto koostuu kohderyhmän päiväkirjoista ja kirjoitelmista. Muun lähdekirjallisuuden tarkoitus on antaa näkökulmia eri tieteenaloilta oppimiseen, koreografiointiin ja liikuntapedagogiikkaan.
Työni keskittyy tanssiin yleisesti, eikä siinä määritellä eri tanssilajeja. Kohde-ryhmän opetuksen pohjalla ei ole ollut pelkästään ajatus tanssien oppimisesta, vaan huomio on kiinnittynyt myös tanssin kasvatukselliseen merkitykseen aikuisten opettamisessa: opimme tanssin kautta kehittämällä tanssiteknistä osaamista, luovaa tanssia ja ilmaisua sekä tietoisuuttamme tanssista. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja tanssissakin tulisi ottaa huomioon ihmisen kokonaisvaltainen kehitys: tanssin kautta tapahtuu ihmistä kasvattavaa ja kehittävää oppimista.
Työn sisältöä voidaan hyödyntää tarkasteltaessa aikuisten opettamista sekä pohdittaessa tanssinopettajan roolia aikuisten opettajana Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista lähteä pureutumaan sekä tanssin vaikutuksiin eri pedagogisista näkökulmista että tanssilajien eroavaisuuksiin. Olisi myös mielenkiintoista laajentaa tutkimusta muunlaisiin näkökulmiin esimerkiksi teemalla, ” tanssi korvaa päihteet”.