The role of direct marketing methods in the self-storage business : Case: Pelican Self Storage Finland
Salo, Ilari (2012)
Salo, Ilari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244912
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mielipiteet ja asenteet suoramarkkinoinnin käyttöä kohtaan micro- ja pienyritysten keskuudessa sekä tunnistaa kaikkein tehokkain yhdistelmä, jota käyttää uusasiakashankintaan sekä pienvarastointialan tunnettavuutta lisäävien markkinoini kampanjoiden toteutksessa. Päämääränä on kerärä informaatiota, jota opinnäytetyön toimeksiantaja voi käyttää hyödykseen suunnitellessaan suoramarkkinointi kampanjoitaan jo olemassa oleville sekä tulevisuudessa avattaville toimipisteilleen. Tutkimuksen tueksi on valittu teoriaa markkinoinnin johtamisesta sekä yritysten välisestä markkinointi kommunikaatiosta.
Suoramarkkinointi on tärkeä osa yritysten välistä markkinointikommunikaatiota. Suoramarkkinoinnissa käytetään valikoituja medioita määrällisten ja havainnoitavien reaktioiden luomiseen kohderyhmässä, tavoittenaan tuoda asiakasta lähemmäs ensimmäistä- tai lisämyyntiä käyttämättä henkilökohtaista myyntityötä. Tästä syystä on perusteltua tutkia asenteita ja mielipiteitä juuri tätä kyseistä markkinointi tapaa kohtaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Yksilökohtaiset haastattelut toteutettiin Maaliskuun 29. ja Toukokuun 15. päivän välisenä aikana. Tutkimuksessa haastateltiin 12:ta Hitsaajankadun yritys alueella toimivaa micro-ja pienyritysten johtohenkilöä. Otos vastaa 16.9 % alueella toimivista, muut valintakriteerit täyttävistä yrityksistä. Haastatteluissa käytetty haastattelulomake koostui kahdeksasta osa-alueesta.
Tutkimus, joka toteutettiin osana tätä opinnäytetyötä, onnistui määrittelemään asenteita suoramarkkinointia kohtaan sekä tunnistamaan tutkituiden yksilöiden suosimat suoramarkkinoinnin vastaanottamis muodot. Tutkimus onnistui myös tarjoamaan toimeksiantajalle informaatiota, johon se voi pohjata tulevien suoramarkkinointi kampanjoidensa suunnittelun. Tutkimuksen mukaan yritysten vastaanottama suoramarkkinointi materiaalin määrä on suuri ja onnistuakseen erottumaan joukosta on suoramarkkinointi kampanjasa otettava useita seikkoja huomioon. Tuloksista ilmenee myös se, että ollakseen tehokas on suoramarkkinointikampanjan kaikkien eri osa-alueiden tuettava ja olla vastaavia toisiensa kanssa. Haastatteluun vastanneet yrityklset olivat vastaanottaneet kaikkia teoria osiossa esitellyistä suoramarkkinoinnin keinoista. Tehokkaimpana ja mieluisimpana suoramarkkinoinnin välineenä pidettiin perinteistä markkinointi kirjettä, käytettynä yhdessä lähettäjä impulsiivisten jatkotoimenpiteiden kanssa.
Suoramarkkinointi on tärkeä osa yritysten välistä markkinointikommunikaatiota. Suoramarkkinoinnissa käytetään valikoituja medioita määrällisten ja havainnoitavien reaktioiden luomiseen kohderyhmässä, tavoittenaan tuoda asiakasta lähemmäs ensimmäistä- tai lisämyyntiä käyttämättä henkilökohtaista myyntityötä. Tästä syystä on perusteltua tutkia asenteita ja mielipiteitä juuri tätä kyseistä markkinointi tapaa kohtaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Yksilökohtaiset haastattelut toteutettiin Maaliskuun 29. ja Toukokuun 15. päivän välisenä aikana. Tutkimuksessa haastateltiin 12:ta Hitsaajankadun yritys alueella toimivaa micro-ja pienyritysten johtohenkilöä. Otos vastaa 16.9 % alueella toimivista, muut valintakriteerit täyttävistä yrityksistä. Haastatteluissa käytetty haastattelulomake koostui kahdeksasta osa-alueesta.
Tutkimus, joka toteutettiin osana tätä opinnäytetyötä, onnistui määrittelemään asenteita suoramarkkinointia kohtaan sekä tunnistamaan tutkituiden yksilöiden suosimat suoramarkkinoinnin vastaanottamis muodot. Tutkimus onnistui myös tarjoamaan toimeksiantajalle informaatiota, johon se voi pohjata tulevien suoramarkkinointi kampanjoidensa suunnittelun. Tutkimuksen mukaan yritysten vastaanottama suoramarkkinointi materiaalin määrä on suuri ja onnistuakseen erottumaan joukosta on suoramarkkinointi kampanjasa otettava useita seikkoja huomioon. Tuloksista ilmenee myös se, että ollakseen tehokas on suoramarkkinointikampanjan kaikkien eri osa-alueiden tuettava ja olla vastaavia toisiensa kanssa. Haastatteluun vastanneet yrityklset olivat vastaanottaneet kaikkia teoria osiossa esitellyistä suoramarkkinoinnin keinoista. Tehokkaimpana ja mieluisimpana suoramarkkinoinnin välineenä pidettiin perinteistä markkinointi kirjettä, käytettynä yhdessä lähettäjä impulsiivisten jatkotoimenpiteiden kanssa.