Moottoripyörähuollon perustaminen ja kustannusrakenne
Torkkola, Olli (2012)
Torkkola, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285442
Tiivistelmä
Taantumasta johtuen uusien moottoripyörien myynti on laskenut huomattavasti, joten jälkimarkkinoinnin kehittäminen on noussut aiempaa tärkeämpään asemaan. Huollon ydinprosesseihin ja asiakastyytyväisyyteen tulee panostaa tulevaisuudessa enemmän, jotta tuloksen tekeminen on mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää R.M. Heino Oy:n Lahden toimipisteen jälkimarkkinoinnin investointikuluja ja selostaa korjaamon suunnitteluun liittyviä asioita ja kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi työssä jaoteltiin huollon kustannukset muista kuluista ja tulkittiin ensimmäisen tilikauden tunnuslukuja sekä kehiteltiin niihin parannusehdotuksia. Aikaisemmin kustannuksia ei ole jaoteltu, joten huollon tuloksen seuraaminen on ollut vaikeaa. Työssä saaduilla tuloksilla voidaan jatkossa seurata tarkemmin huollon tulosta ja saadaan tavoitteet jokapäiväiselle toiminnalle.
Työssä selostetaan, kuinka Lahden toimipisteen huolto on suunniteltu, mitä suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja mitä kehitettävää vuoden aikana on havaittu. Kokonaisuudessaan huollosta on saatu toimiva kokonaisuus, ja suunnittelun lähtökohtia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa uutta saman kokoluokan korjaamoa. Korjaamon investointikulut on eritelty ja taulukoitu, ja niitä voi käyttää apuna sellaisenaan. Luvut perustuvat todellisiin kustannuksiin, joten ne ovat vertailukelpoisia. Korjaamon menot on jaoteltu muuttuviin ja kiinteisiin kustannuksiin. Ensimmäisen tilikauden korjaamon liikevaihdon muodostuminen on eritelty työmyynnin ja varaosien kesken. Työssä on liitteitä, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja.
Tilojen suunnittelun kannalta suurimmat haasteet asettivat ennalta määrätyt vuokratilat, jotka asettivat tiettyjä rajoitteita korjaamon toiminnalle. Korjaamon tunnuslukujen parannusehdotukset perustuvat kahteen pääkohtaan: tehokkuuden ja ammattitaidon parantamiseen. Korjaamoprosessit on saatava toimimaan nykyisissä tiloissa, jotta asentajille mahdollistetaan hyvät ja toimivat työolosuhteet. Asentajien ammattitaitoa pyritään kasvattamaan henkilökohtaisella koulutussuunnitelmalla ja kannustimilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää R.M. Heino Oy:n Lahden toimipisteen jälkimarkkinoinnin investointikuluja ja selostaa korjaamon suunnitteluun liittyviä asioita ja kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi työssä jaoteltiin huollon kustannukset muista kuluista ja tulkittiin ensimmäisen tilikauden tunnuslukuja sekä kehiteltiin niihin parannusehdotuksia. Aikaisemmin kustannuksia ei ole jaoteltu, joten huollon tuloksen seuraaminen on ollut vaikeaa. Työssä saaduilla tuloksilla voidaan jatkossa seurata tarkemmin huollon tulosta ja saadaan tavoitteet jokapäiväiselle toiminnalle.
Työssä selostetaan, kuinka Lahden toimipisteen huolto on suunniteltu, mitä suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja mitä kehitettävää vuoden aikana on havaittu. Kokonaisuudessaan huollosta on saatu toimiva kokonaisuus, ja suunnittelun lähtökohtia voidaan käyttää apuna suunniteltaessa uutta saman kokoluokan korjaamoa. Korjaamon investointikulut on eritelty ja taulukoitu, ja niitä voi käyttää apuna sellaisenaan. Luvut perustuvat todellisiin kustannuksiin, joten ne ovat vertailukelpoisia. Korjaamon menot on jaoteltu muuttuviin ja kiinteisiin kustannuksiin. Ensimmäisen tilikauden korjaamon liikevaihdon muodostuminen on eritelty työmyynnin ja varaosien kesken. Työssä on liitteitä, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja.
Tilojen suunnittelun kannalta suurimmat haasteet asettivat ennalta määrätyt vuokratilat, jotka asettivat tiettyjä rajoitteita korjaamon toiminnalle. Korjaamon tunnuslukujen parannusehdotukset perustuvat kahteen pääkohtaan: tehokkuuden ja ammattitaidon parantamiseen. Korjaamoprosessit on saatava toimimaan nykyisissä tiloissa, jotta asentajille mahdollistetaan hyvät ja toimivat työolosuhteet. Asentajien ammattitaitoa pyritään kasvattamaan henkilökohtaisella koulutussuunnitelmalla ja kannustimilla.