Minähän osaan! : Kotiharjoiteopas motorisesti kömpelöille 4-vuotiaille lapsille
Borgman, Marika (2012)
Borgman, Marika
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kotiharjoiteopas motorisesti kömpelöille 4-vuotiaille lapsille Itä-Savon Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän eli Sosterin lasten fysioterapiaan. Opas on tarkoitettu annettavaksi Sosterissa käyvien lasten vanhemmille, ja sen harjoitteet on suunnattu harjoittamaan karkea- ja havaintomotorisia perustaitoja, joita normaalin motorisen kehityksen mukaan nelivuotiaan lapsen tulisi hallita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään motorisen säätelyn neurologista taustaa, leikki-ikäisen lapsen motorisen kehityksen etenemistä, kehityksellisen koordinaatiohäiriön ominaisuuksia sekä motoristen taitojen harjoittamista ja motorista oppimista. Lisäksi työssä kuvataan käytettyä menetelmää eli tuotekehitystä ja sen eri vaiheita. Oppaan harjoitteet on valittu tutkitun tiedon ja kirjallisuuden antaman informaation perusteella.
Motorisiin taitoihin ja niiden kehittymiseen liittyviin poikkeavuuksiin on olemassa lukuisia nimityksiä, mutta virallinen diagnostinen nimi ilmiölle on kehityksellinen koordinaatiohäiriö. Kun lapsella on havaittavissa kehityksellinen koordinaatiohäiriö, ovat tämän motoriset taidot ja niiden kehittyminen ikätovereihinsa nähden selvästi hitaampaa, mistä seuraa selviä ongelmia arkipäiväisistä toiminnoista selviytymiseen. Motoristen taitojen opettamisella pyritään saamaan lapsi vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa ja hyödyntämään omia kokemuksiaan tiedonmuodostamisprosessissa. Tehtävät on hyvä pilkkoa pienempiin, hallittavampiin osiin, jotta lapsi tuntisi mahdollisimman paljon onnistumisen tunteita saavuttaessaan tavoitteensa. On myös tärkeää antaa erilaisia aistivirikkeitä, jotta lapsi alkaisi hahmottaa omaa kehoaan paremmin.
Valmis opas on tuotettu hyvien potilasoppaiden kriteerien mukaisesti yhteistyökumppanin toiveita kunnioittaen ja kuunnellen. Oppaan tavoitteena on tukea lapsen motorista kehitystä ja kannustaa liikkumaan yksin ja yhdessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään motorisen säätelyn neurologista taustaa, leikki-ikäisen lapsen motorisen kehityksen etenemistä, kehityksellisen koordinaatiohäiriön ominaisuuksia sekä motoristen taitojen harjoittamista ja motorista oppimista. Lisäksi työssä kuvataan käytettyä menetelmää eli tuotekehitystä ja sen eri vaiheita. Oppaan harjoitteet on valittu tutkitun tiedon ja kirjallisuuden antaman informaation perusteella.
Motorisiin taitoihin ja niiden kehittymiseen liittyviin poikkeavuuksiin on olemassa lukuisia nimityksiä, mutta virallinen diagnostinen nimi ilmiölle on kehityksellinen koordinaatiohäiriö. Kun lapsella on havaittavissa kehityksellinen koordinaatiohäiriö, ovat tämän motoriset taidot ja niiden kehittyminen ikätovereihinsa nähden selvästi hitaampaa, mistä seuraa selviä ongelmia arkipäiväisistä toiminnoista selviytymiseen. Motoristen taitojen opettamisella pyritään saamaan lapsi vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa ja hyödyntämään omia kokemuksiaan tiedonmuodostamisprosessissa. Tehtävät on hyvä pilkkoa pienempiin, hallittavampiin osiin, jotta lapsi tuntisi mahdollisimman paljon onnistumisen tunteita saavuttaessaan tavoitteensa. On myös tärkeää antaa erilaisia aistivirikkeitä, jotta lapsi alkaisi hahmottaa omaa kehoaan paremmin.
Valmis opas on tuotettu hyvien potilasoppaiden kriteerien mukaisesti yhteistyökumppanin toiveita kunnioittaen ja kuunnellen. Oppaan tavoitteena on tukea lapsen motorista kehitystä ja kannustaa liikkumaan yksin ja yhdessä.