Pisteverkon simulointi ja mittaaminen Otaniemen metrotunneliin
Tepsa, Juho (2012)
Tepsa, Juho
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015629
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään kolmiomittausverkon mittaamiseen tunnelityömaalla sekä pisteverkon simulointiin.
Työ käsittelee tunnelirakentamista sekä kertoo Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteisestä Länsimetro-hankkeesta. Työssä tuodaan esille pisteverkon mittaamiseen tunnelissa liittyviä haasteita sekä pisteverkon simuloinnista ja suunnittelusta tunnelityömaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pisteverkon tarkkuutta ja luotettavuutta.
Pisteverkon simulointi vaaditaan nykyään monella suurella rakennustyömaalla. Hyvin harva maanmittausinsinööri on pisteverkon simulointia kuitenkaan suorittanut. Nykyaikaiset mittausohjelmat mahdollistavat simulointilaskennan suorittamisen ja laskennasta saatava informaatio säästää aikaa ja rahaa.
Tavallisesti tunneleissa runkopisteet mitataan jonomittauksena. Länsimetron sekä Kehäradan vaativilla tunnelityömailla tilaaja on edellyttänyt pisteverkon mitattavan kolmiomittauksena.
Mittaus- sekä laskenta-aineisto opinnäytetyötä varten on kerätty Espoon Otaniemen metrotunnelityömaalla kesällä 2011.
Työ käsittelee tunnelirakentamista sekä kertoo Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteisestä Länsimetro-hankkeesta. Työssä tuodaan esille pisteverkon mittaamiseen tunnelissa liittyviä haasteita sekä pisteverkon simuloinnista ja suunnittelusta tunnelityömaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pisteverkon tarkkuutta ja luotettavuutta.
Pisteverkon simulointi vaaditaan nykyään monella suurella rakennustyömaalla. Hyvin harva maanmittausinsinööri on pisteverkon simulointia kuitenkaan suorittanut. Nykyaikaiset mittausohjelmat mahdollistavat simulointilaskennan suorittamisen ja laskennasta saatava informaatio säästää aikaa ja rahaa.
Tavallisesti tunneleissa runkopisteet mitataan jonomittauksena. Länsimetron sekä Kehäradan vaativilla tunnelityömailla tilaaja on edellyttänyt pisteverkon mitattavan kolmiomittauksena.
Mittaus- sekä laskenta-aineisto opinnäytetyötä varten on kerätty Espoon Otaniemen metrotunnelityömaalla kesällä 2011.