Englanninkielinen opetustarjonta Savonia-ammattikorkeakoulun Varkauden kampuksen ERASMUS-partnerikouluissa
Kolehmainen, Heidi; Miettinen, Henna (2012)
Kolehmainen, Heidi
Miettinen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035988
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Savonia-ammattikorkeakoulun Varkauden kampuksen Erasmus-partnerikorkeakoulujen englanninkielisen opetustarjonnan määrä tutkimushetkellä. Loppuyhteenvetona koottiin kartta Erasmus-partnerikorkeakoulujen englanninkielisistä kursseista. Karttaa on mahdollista muokata tulevaisuudessa sitä mukaa kun uusia kursseja tai yhteistyökouluja tulee. Kartan on tarkoitus olla opiskelijoiden apuväline vaihtomaata valittaessa. Tarkoitus myös olisi, että karttaa päivitettäisiin sitä mukaa, kun kurssit ovat tiedossa. Toiveissa on, että vaihtoon lähtevät opiskelijat hyötyvät myös opinnäytetyöstä, jossa on lueteltuna kohdemaita, sekä tarkennettu Erasmus-ohjelmaa ja siihen liittyviä kokemuksia.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin Internet-kyselyn. Kysely lähetettiin sähköpostilla partnerikoulujen omille kv-koordinaattoreille. Vastauksia ja listoja saatiin jonkin verran myös sähköpostiin. Ensimmäisen vastausajan päätyttyä saatuja vastauksia oli odotettua vähemmän, joten kysely avattiin uudestaan toiveena saada lisää vastauksia. Uuden vastausajan päätyttyä vastauksia ei siltikään ollut tullut kuin muutama lisää.
Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin selville, miten englanninkielisen kurssitarjonnan määrä on kehittynyt viime vuosien aikana ja miten paljon tarjontaa yleensäkin on sekä kursseina että opintopisteinä sekä liiketalouden että tekniikan alan koulutusohjelmissa ja vaihteleeko tarjonta lukukausittain. Lopuksi pohdittiin myös syitä kurssitarjonnan pienuuteen tai ylipäänsä kurssien määrään.
Tutkimuksen toteutustavaksi valittiin Internet-kyselyn. Kysely lähetettiin sähköpostilla partnerikoulujen omille kv-koordinaattoreille. Vastauksia ja listoja saatiin jonkin verran myös sähköpostiin. Ensimmäisen vastausajan päätyttyä saatuja vastauksia oli odotettua vähemmän, joten kysely avattiin uudestaan toiveena saada lisää vastauksia. Uuden vastausajan päätyttyä vastauksia ei siltikään ollut tullut kuin muutama lisää.
Kyselytutkimuksen pohjalta saatiin selville, miten englanninkielisen kurssitarjonnan määrä on kehittynyt viime vuosien aikana ja miten paljon tarjontaa yleensäkin on sekä kursseina että opintopisteinä sekä liiketalouden että tekniikan alan koulutusohjelmissa ja vaihteleeko tarjonta lukukausittain. Lopuksi pohdittiin myös syitä kurssitarjonnan pienuuteen tai ylipäänsä kurssien määrään.