Monimediainen opintomateriaali oppimisen välineenä : Podcast-kokeilut kahdessa opintojaksossa Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa
Kokkonen, Sirpa (2012)
Kokkonen, Sirpa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025805
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni aiheena on tutkia, kokevatko opiskelijat hyötyvänsä monimediaisen opintomateriaalin käytöstä osana opetusmateriaalia. Tutkimusaineistoni muodostavat kahdelle Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijaryhmälle tekemäni monimediaiset opintomateriaalit osana muuta opetusmateriaalia sekä opiskelijoille monimediaisiin opintomateriaaleihin liittyvä survey-tyyppinen kysely, jota analysoin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmällä. Sovellan tutkimuksessani ensi-sijaisesti tekemällä tutkimisen tutkimusmenetelmää.
Tutkin seminaarityössäni ”Elävät blogit syötteenä - Monimediaiset podcastit Suomessa” podcastausta ja monimediaista bloggaamista. Halusin jatkaa aiheesta myös opinnäytetyöhön painottuen podcastien ja monimediaisen opintomateriaalin käyttöön ammattikorkeakouluopetuksessa. Tein kahdelle opiskelijaryhmälle kahteen eri opintojaksoon monimediaista opintomateriaalia, joista osan podcasteina. Toiseen opintojaksoon tein äänitiedostoja ja toiseen ääni- ja videotiedostot. Kerron opinnäytteessäni opintomateriaalin tekoprosessista.
Teoriaosaan olen käyttänyt sekä suomen- että englanninkielisiä lähteitä kirjoista ja Internetistä, asiantuntijoiden blogikirjoituksia sekä lehtiartikkeleita ja omaa seminaarityötäni sekä pedagogisista opinnoistani saamaani oppia. Opinnäytetyötäni varten haastattelin Suomen johtaviin sosiaalisen median ja avoimien oppimisympäristöjen tutkijoihin ja etulinjan käyttäjiin kuuluvaa Anne Rongasta podcastien käytöstä opetuksessa ja opiskelijan ohjauksessa. Aihe on näkemykseni mukaan Suomessa uudehko ja vasta vähän tutkittu. Opinnäytetyöni teoriaosaan kuuluvat podcastauksen lyhyen historian ja teknisen tekemisen lisäksi aistit viestien vastaanottamisessa sekä oppimisteoriat, joita käsittelen monimediaisten opintomateriaalien opetuskäytön ja oppimisen näkökulmasta.
Opiskelijat vastasivat monimediaisesta opintomateriaalista tekemääni kyselyyn opintojakson lopussa. Vastausten perusteella suurin osa tutkimukseeni osallistuneista opiskelijoista pitää ääni- tai videomateriaalia jonkin verran oppimista auttavana opiskelumateriaalina ja kyseisiin opetuskokonaisuuksiin sopivina. Opiskelijan näkökulmasta opettajan kannattaa nähdä vaivaa ja tehdä erilaista opintomateriaalia helpottaakseen erilaisia oppimistapoja omaavien opiskelijoiden oppimista.
Tutkin seminaarityössäni ”Elävät blogit syötteenä - Monimediaiset podcastit Suomessa” podcastausta ja monimediaista bloggaamista. Halusin jatkaa aiheesta myös opinnäytetyöhön painottuen podcastien ja monimediaisen opintomateriaalin käyttöön ammattikorkeakouluopetuksessa. Tein kahdelle opiskelijaryhmälle kahteen eri opintojaksoon monimediaista opintomateriaalia, joista osan podcasteina. Toiseen opintojaksoon tein äänitiedostoja ja toiseen ääni- ja videotiedostot. Kerron opinnäytteessäni opintomateriaalin tekoprosessista.
Teoriaosaan olen käyttänyt sekä suomen- että englanninkielisiä lähteitä kirjoista ja Internetistä, asiantuntijoiden blogikirjoituksia sekä lehtiartikkeleita ja omaa seminaarityötäni sekä pedagogisista opinnoistani saamaani oppia. Opinnäytetyötäni varten haastattelin Suomen johtaviin sosiaalisen median ja avoimien oppimisympäristöjen tutkijoihin ja etulinjan käyttäjiin kuuluvaa Anne Rongasta podcastien käytöstä opetuksessa ja opiskelijan ohjauksessa. Aihe on näkemykseni mukaan Suomessa uudehko ja vasta vähän tutkittu. Opinnäytetyöni teoriaosaan kuuluvat podcastauksen lyhyen historian ja teknisen tekemisen lisäksi aistit viestien vastaanottamisessa sekä oppimisteoriat, joita käsittelen monimediaisten opintomateriaalien opetuskäytön ja oppimisen näkökulmasta.
Opiskelijat vastasivat monimediaisesta opintomateriaalista tekemääni kyselyyn opintojakson lopussa. Vastausten perusteella suurin osa tutkimukseeni osallistuneista opiskelijoista pitää ääni- tai videomateriaalia jonkin verran oppimista auttavana opiskelumateriaalina ja kyseisiin opetuskokonaisuuksiin sopivina. Opiskelijan näkökulmasta opettajan kannattaa nähdä vaivaa ja tehdä erilaista opintomateriaalia helpottaakseen erilaisia oppimistapoja omaavien opiskelijoiden oppimista.