Kuvan monet muodot : Visuaaliset elementit psykologisessa elokuvassa
Nilivaara, Juho (2012)
Nilivaara, Juho
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015630
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin ja esittelen elokuvan visuaalisia elementtejä psykologisen trillerin näkökulmasta. Pureudun psykologisen trillerin kannalta tärkeimpiin visuaalisen ilmeen osa-alueisiin. Lisäksi perehdyn elokuviin piilotettuihin viesteihin ja merkityksiin.
Olen jakanut opinnäytetyöni karkeasti kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käyn läpi erityisesti psykologisen trillerin kannalta tärkeät kuvan rakennuselementit. Toisessa osassa perehdyn elokuvan semiotiikkaan sekä kuvien merkityksiin ja tulkintaan.
Opinnäytetyöni teososana toimii käsikirjoittamani ja ohjaamani lyhytelokuva Minussa (2011). Esittelen omakohtaisia kokemuksia psykologisen trillerin mahdollisuuksista ja haasteista. Toisena tutkimus- ja analysointikohteena käytän elokuvaa The Machinist (2004). Kyseinen elokuva esittelee hyvin genrensä visuaalisuutta ja semiotiikkaa.
Elokuvan visuaalisuus rakentuu monista osasista jotka on aseteltava yhteen hallitusti ja tarkoituksenmukaisesti. Elokuvaelämys on parhaimmillaan kun luodaan toimiva vuorovaikutussuhde elokuvan ja sen katsojien välille. Elokuvantekijät voivat sisällyttää elokuvatarinaansa myös erilaisia viestejä ja vertauskuvia katsojilleen tulkittavaksi ja oivallettavaksi. Haasteena onkin näiden viestien monitulkintaisuus ja ymmärrettävyys.
Olen jakanut opinnäytetyöni karkeasti kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käyn läpi erityisesti psykologisen trillerin kannalta tärkeät kuvan rakennuselementit. Toisessa osassa perehdyn elokuvan semiotiikkaan sekä kuvien merkityksiin ja tulkintaan.
Opinnäytetyöni teososana toimii käsikirjoittamani ja ohjaamani lyhytelokuva Minussa (2011). Esittelen omakohtaisia kokemuksia psykologisen trillerin mahdollisuuksista ja haasteista. Toisena tutkimus- ja analysointikohteena käytän elokuvaa The Machinist (2004). Kyseinen elokuva esittelee hyvin genrensä visuaalisuutta ja semiotiikkaa.
Elokuvan visuaalisuus rakentuu monista osasista jotka on aseteltava yhteen hallitusti ja tarkoituksenmukaisesti. Elokuvaelämys on parhaimmillaan kun luodaan toimiva vuorovaikutussuhde elokuvan ja sen katsojien välille. Elokuvantekijät voivat sisällyttää elokuvatarinaansa myös erilaisia viestejä ja vertauskuvia katsojilleen tulkittavaksi ja oivallettavaksi. Haasteena onkin näiden viestien monitulkintaisuus ja ymmärrettävyys.