Ääntä peliin : Mobiilipelin äänisuunnittelu
Puumala, Matias (2012)
Puumala, Matias
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015631
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen peliäänisuunnittelun eri työvaiheita, ja etenkin pureudun niihin erityispiirteisiin, joita mobiililaitteiden pelien äänisuunnittelu vaatii.
Ensimmäisessä osassa taustoitan peliäänen historiaa ja äänen merkitystä tuolloin, miten peliääni on kehittynyt pelilaitteiden kehittymisen myötä ja mihin pelin äänen suunnittelu on matkalla uuden aallon älypuhelimien ja muiden kannettavien medialaitteiden myötä.
Toisessa osassa tutkin, miten perinteinen elokuvaäänen suunnittelu rinnastuu peliäänen suunnitteluun ja millaisia eroja näillä kahdella medialla on äänisuunnittelun näkökulmasta.
Kolmannessa osassa käyn läpi mobiilipelin esituotantovaiheen prosessia. Miten projektiin valmistaudutaan, mitä täytyy ottaa huomioon tietyille alustoille suunniteltaessa sekä miten ja millaista ääntä kyseessä oleva laite pystyy toistamaan?
Neljännessä osassa tutkin itse tuotantoprosessia. Mistä ja miten ääni tuotetaan, miten saavutetaan oikeanlainen tunnelma, millaista musiikkia on järkevää käyttää?
Viidennessä osassa pureudun vielä jälkituotannon eri vaiheisiin, kuten miksauksen toimivuuden testaukseen ja äänien priorisointiin.
Käytän työssäni pääasiassa englanninkielisiä lähteitä, mutta mukaan mahtuu myös suomenkielistä elokuvaääneen painottuvaa kirjallisuutta. Lähteinä käytän alan ammattilaisten kirjoittamaa kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Selvää päälähteenä toimivaa teosta ei ole.
Ensimmäisessä osassa taustoitan peliäänen historiaa ja äänen merkitystä tuolloin, miten peliääni on kehittynyt pelilaitteiden kehittymisen myötä ja mihin pelin äänen suunnittelu on matkalla uuden aallon älypuhelimien ja muiden kannettavien medialaitteiden myötä.
Toisessa osassa tutkin, miten perinteinen elokuvaäänen suunnittelu rinnastuu peliäänen suunnitteluun ja millaisia eroja näillä kahdella medialla on äänisuunnittelun näkökulmasta.
Kolmannessa osassa käyn läpi mobiilipelin esituotantovaiheen prosessia. Miten projektiin valmistaudutaan, mitä täytyy ottaa huomioon tietyille alustoille suunniteltaessa sekä miten ja millaista ääntä kyseessä oleva laite pystyy toistamaan?
Neljännessä osassa tutkin itse tuotantoprosessia. Mistä ja miten ääni tuotetaan, miten saavutetaan oikeanlainen tunnelma, millaista musiikkia on järkevää käyttää?
Viidennessä osassa pureudun vielä jälkituotannon eri vaiheisiin, kuten miksauksen toimivuuden testaukseen ja äänien priorisointiin.
Käytän työssäni pääasiassa englanninkielisiä lähteitä, mutta mukaan mahtuu myös suomenkielistä elokuvaääneen painottuvaa kirjallisuutta. Lähteinä käytän alan ammattilaisten kirjoittamaa kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Selvää päälähteenä toimivaa teosta ei ole.