Myynninedistämiskampanja : Case-yritys Peli-Bunkkeri Oy
Huotari, Toni (2012)
Huotari, Toni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036045
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnällä halutaan aikaansaada sen kohderyhmässä markkinoijan kannalta positiivisia vaikutuksia. Vaikutukset voivat olla suoria tai välillisiä, ja erilaisia vaikutuskeinoja on monia. Yksi markkinointiviestinnän keinoista on myynninedistäminen, jossa kohderyhmälle tarjotaan hetkellistä etua eli ostoyllykettä. Lisäksi markkinointiviestinnällä voidaan poistaa yrityksen tai sen tuotteen haluttuus- tai tunnettuusongelmaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena, ja samalla sen kehittämistehtävänä, on ollut suunnitella ja toteuttaa kampanja, joka vaikuttaa kuluttajiin välillisesti, tarjoten ostoyllykettä ja poistaen toimeksiantajayrityksen tunnettuusongelmaa. Opinnäytetyö on saatu toimeksiantona Peli-Bunkkeri Oy:ltä. Peli-Bunkkeri Oy on Oulun keskustan tuntumassa toimiva, vuonna 2008 perustettu liikunnallisia vapaa-ajan palveluja tarjoava yritys. Yrityksen ongelmana on heikohko tunnettuus ja myyntilukemien pieneneminen kesäisin. Muun muassa näihin asioihin on opinnäytetyön avulla haettu ratkaisua.
Kampanjassa otettiin yhteys oululaisiin hotelleihin ja pariin muuhun Oulun matkailussa vaikuttavaan organisaatioon, joille esiteltiin idea myynninedistämiskampanjasta ja tarjous yhteistyön aloittamisesta. Kampanjassa organisaatiot kutsuttiin Peli-Bunkkeri Oy:öön vierailulle, mistä vastineena ne suosittelevat Peli-Bunkkeri Oy:n palveluita omille asiakkailleen. Kampanjan tavoite oli, että puolet kontaktoiduista organisaatioista ryhtyvät yhteistyöhön Peli-Bunkkeri Oy:n kanssa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tietoperustassa on perehdytty markkinointiviestintään, business to business -markkinointiviestintään, myynninedistämiseen, suhdetoimintaan, tapahtumamarkkinointiin ja kampanjan suunnitteluun. Lähteenä on käytetty pääasiassa markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Toiminnallinen työ ja sen suunnittelu on esitetty opinnäyteytöraportin lopussa.
Opinnäytetyönä suunniteltu ja toteutettu kampanja onnistui pääosin erinomaisesti, sillä kaikki kontaktoidut organisaatiot ryhtyivät yhteistyöhön Peli-Bunkkeri Oy:n kanssa. Kaikki kampanjalle asetetut alatavoitteet eivät kuitenkaan täyttyneet. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Peli-Bunkkeri Oy:n liikeidea on hyvin kiinnostava, ja että kampanjan suunnittelussa ja toteuttamisessa on onnistuttu. Lisäksi toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön kampanjaa ja mahdollisesti monistaa sen koskemaan myös jotain toista toimialaa tulevaisuudessa. Koska tämä opinnäytetyö rajoittuu vain kampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen, voisi yhtenä jatkotutkimuksen aiheena olla kampanjan seurannan toteuttaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena, ja samalla sen kehittämistehtävänä, on ollut suunnitella ja toteuttaa kampanja, joka vaikuttaa kuluttajiin välillisesti, tarjoten ostoyllykettä ja poistaen toimeksiantajayrityksen tunnettuusongelmaa. Opinnäytetyö on saatu toimeksiantona Peli-Bunkkeri Oy:ltä. Peli-Bunkkeri Oy on Oulun keskustan tuntumassa toimiva, vuonna 2008 perustettu liikunnallisia vapaa-ajan palveluja tarjoava yritys. Yrityksen ongelmana on heikohko tunnettuus ja myyntilukemien pieneneminen kesäisin. Muun muassa näihin asioihin on opinnäytetyön avulla haettu ratkaisua.
Kampanjassa otettiin yhteys oululaisiin hotelleihin ja pariin muuhun Oulun matkailussa vaikuttavaan organisaatioon, joille esiteltiin idea myynninedistämiskampanjasta ja tarjous yhteistyön aloittamisesta. Kampanjassa organisaatiot kutsuttiin Peli-Bunkkeri Oy:öön vierailulle, mistä vastineena ne suosittelevat Peli-Bunkkeri Oy:n palveluita omille asiakkailleen. Kampanjan tavoite oli, että puolet kontaktoiduista organisaatioista ryhtyvät yhteistyöhön Peli-Bunkkeri Oy:n kanssa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tietoperustassa on perehdytty markkinointiviestintään, business to business -markkinointiviestintään, myynninedistämiseen, suhdetoimintaan, tapahtumamarkkinointiin ja kampanjan suunnitteluun. Lähteenä on käytetty pääasiassa markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Toiminnallinen työ ja sen suunnittelu on esitetty opinnäyteytöraportin lopussa.
Opinnäytetyönä suunniteltu ja toteutettu kampanja onnistui pääosin erinomaisesti, sillä kaikki kontaktoidut organisaatiot ryhtyivät yhteistyöhön Peli-Bunkkeri Oy:n kanssa. Kaikki kampanjalle asetetut alatavoitteet eivät kuitenkaan täyttyneet. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Peli-Bunkkeri Oy:n liikeidea on hyvin kiinnostava, ja että kampanjan suunnittelussa ja toteuttamisessa on onnistuttu. Lisäksi toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön kampanjaa ja mahdollisesti monistaa sen koskemaan myös jotain toista toimialaa tulevaisuudessa. Koska tämä opinnäytetyö rajoittuu vain kampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen, voisi yhtenä jatkotutkimuksen aiheena olla kampanjan seurannan toteuttaminen.