Käytettyjen autojen huolto- ja myyntitoiminnan aloitus
Pietilä, Janne (2012)
Pietilä, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025807
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma käytettyjen autojen huolto- ja myyntitoiminnan aloittamiseen. Työ tehtiin opinnäytetyön tekijän henkilökohtaisten kokemusten ja kiinnostusten pohjalta ilman minkään ulkopuolisen toimijan toimeksiantoa. Idea tekemiseen syntyi kuin itsestään tekijän mielenkiinnon ja kasvavan yrityshakuisuuden myötä.
Työssä käytiin läpi koko yrityksen perustamisprosessi. Liikeidea, markkinointi ja budjetin laadinta olivat tärkeimmät tarkastelun kohteet työtä tehtäessä. Niiden merkitys yrityksen perustamisvaiheessa on ensiarvoinen. Kaikkia asioita oli mahdotonta käydä läpi, mutta keskeisimmät liiketoimintasuunnitelman ongelmakohdat ja yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet pohdittiin auki.
Autoalan kova kilpailu nykypäivänä toi haasteita luoda sellainen liiketoimintasuunnitelma, joka eroaisi jollakin positiivisella tavalla muista mahdollisista kilpailijoista. Ilman toimivaa, innovatiivista ja huomiota herättävää liikeideaa ei ole syytä toivoa pitkäaikaista menestystä.
Yrityksen liikeidean erikoisuutena oli asiakaslähtöisyys ja sen edellyttämät palvelut. Auton noutopalvelu huoltoon ja huoltotöiden suoritus tien päällä ovat vain esimerkkejä yrityksen monipuolisuudesta. Lisäksi kattava ja luotettava vaihtoautomyynti sisällytettiin täydentävänä palveluna yrityksen toimenkuvaan.
Työssä käytiin läpi koko yrityksen perustamisprosessi. Liikeidea, markkinointi ja budjetin laadinta olivat tärkeimmät tarkastelun kohteet työtä tehtäessä. Niiden merkitys yrityksen perustamisvaiheessa on ensiarvoinen. Kaikkia asioita oli mahdotonta käydä läpi, mutta keskeisimmät liiketoimintasuunnitelman ongelmakohdat ja yrityksen perustamiseen liittyvät vaiheet pohdittiin auki.
Autoalan kova kilpailu nykypäivänä toi haasteita luoda sellainen liiketoimintasuunnitelma, joka eroaisi jollakin positiivisella tavalla muista mahdollisista kilpailijoista. Ilman toimivaa, innovatiivista ja huomiota herättävää liikeideaa ei ole syytä toivoa pitkäaikaista menestystä.
Yrityksen liikeidean erikoisuutena oli asiakaslähtöisyys ja sen edellyttämät palvelut. Auton noutopalvelu huoltoon ja huoltotöiden suoritus tien päällä ovat vain esimerkkejä yrityksen monipuolisuudesta. Lisäksi kattava ja luotettava vaihtoautomyynti sisällytettiin täydentävänä palveluna yrityksen toimenkuvaan.