Laatukäsikirja Mediatili Oy:lle
Lukkarila, Tiina (2012)
Lukkarila, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025878
Tiivistelmä
Tämän työn taustalla oli toimeksiantajan tarve laatukäsikirjalle. Mediatili Oy on kasvanut työntekijämäärällisesti huomattavasti viimeisien vuosien aikana. Lisäksi viimeisen vuoden aikana yritys oli laajentunut yhden toimiston tilitoimistosta kolmella paikkakunnalla toimivaksi yritykseksi. Laajentumisen ja kasvun myötä esiin oli noussut entistä enemmän laadun ja laatutyöskentelyn merkitys yrityksen toiminnassa vaativalla tilitoimistoalalla. Tarkoituksena oli luoda työntekijöille käsikirja, joka sisältää auki kirjoitetut toimintaperiaatteet ja -tavat sekä samalla kokoaa yhteen paikkaan työssä tarvittavat ohjeet ja lomakkeet. Työn tavoitteena oli parantaa yrityksen tuottaman työn laatua yhdenmukaistamalla toimintatapoja.
Työn tuloksena syntyi laatukäsikirja, joka kattaa tiedon yrityksen laatupolitiikasta ja laatutavoista johtamiseen ja prosesseihin sekä käytännön työtilanteisiin. Laatukäsikirja on laaja työ, joten tuotos on toimeksiantajan kanssa tehtyjen rajausten mukainen laatukäsikirja. Laatukäsikirja on kattava pohja, jota on tulevaisuudessa helppo päivittää ja laajentaa tarpeen mukaan suhteellisen pienillä resursseilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksessä oli laatukäsikirjalle todellinen tarve ja se tulee todennäköisesti osoittautumaan toimivaksi toimintaohjeeksi. Todellinen käyttökelpoisuus selviää kuitenkin vasta ajan, työntekijöiden kokemusten ja palautteen myötä. Kehittämisehdotuksena esiin nousi muun muassa asiakkuuden- ja informaation hallinnan kehittäminen, missä on vielä paljon tehostettavaa. Aihealue on osa laatua ja laatukäsikirjaa, mutta kehittämistyötä ei voitu sen laajuuden vuoksi sisällyttää työhön. Asiakkuudenhallintaan panostamalla toimeksiantaja pystyy kuitenkin parantamaan laatua entisestään, joten aihe sopii hyvin vaikka erillisen opinnäytetyön aiheeksi.
Toimeksiantajan toiveesta yrityksen tarkempia tietoja, sisäisiä käytänteitä ja kehitysehdotuksia sekä päätelmiä sisältävät osuudet on salattu. Tämän takia kappaleet 5, 6 ja 7 eivät ole työn julkisessa versiossa.
Työn tuloksena syntyi laatukäsikirja, joka kattaa tiedon yrityksen laatupolitiikasta ja laatutavoista johtamiseen ja prosesseihin sekä käytännön työtilanteisiin. Laatukäsikirja on laaja työ, joten tuotos on toimeksiantajan kanssa tehtyjen rajausten mukainen laatukäsikirja. Laatukäsikirja on kattava pohja, jota on tulevaisuudessa helppo päivittää ja laajentaa tarpeen mukaan suhteellisen pienillä resursseilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksessä oli laatukäsikirjalle todellinen tarve ja se tulee todennäköisesti osoittautumaan toimivaksi toimintaohjeeksi. Todellinen käyttökelpoisuus selviää kuitenkin vasta ajan, työntekijöiden kokemusten ja palautteen myötä. Kehittämisehdotuksena esiin nousi muun muassa asiakkuuden- ja informaation hallinnan kehittäminen, missä on vielä paljon tehostettavaa. Aihealue on osa laatua ja laatukäsikirjaa, mutta kehittämistyötä ei voitu sen laajuuden vuoksi sisällyttää työhön. Asiakkuudenhallintaan panostamalla toimeksiantaja pystyy kuitenkin parantamaan laatua entisestään, joten aihe sopii hyvin vaikka erillisen opinnäytetyön aiheeksi.
Toimeksiantajan toiveesta yrityksen tarkempia tietoja, sisäisiä käytänteitä ja kehitysehdotuksia sekä päätelmiä sisältävät osuudet on salattu. Tämän takia kappaleet 5, 6 ja 7 eivät ole työn julkisessa versiossa.