Potilaan vastaanottaminen päivystyspoliklinikalle hoitajien kokemana
Porola, Heidi; Leponiemi, Katariina (2012)
Porola, Heidi
Leponiemi, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015668
Tiivistelmä
Potilaiden vastaanottaminen päivystyspoliklinikalle on ajoittain haastavaa ja tilanteet vaihtelevat paljon. Hoitajan tulee päivystyspoliklinikalla työskennellessään olla valmis vastaanottamaan erilaisia potilaita, joten päivystyspoliklinikalla hoitajalta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaan vastaanottamista päivystyspoliklinikalle hoitajien kokemana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hoitajien kokemuksia potilaiden vastaanottamisesta päivystyspoliklinikalle. Tavoitteena oli lisäksi lisätä hoitajien valmiuksia kohdata päivystyspoliklinikalle tuleva potilas ja näin parantaa hoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutustilannetta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päivystyspoliklinikan sairaanhoitajaa ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teemahaastattelussa oli kolme eri teemaa ja nämä kaikki teemat analysoitiin erikseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että potilaiden vastaanottamista päivystyspoliklinikalle pidetään tärkeänä. Haastateltavat korostivat vastauksissaan hoitajan sosiaalisten taitojen merkitystä, asiakaslähtöisyyttä, vastaanottotilanteiden yksilöllisyyttä sekä viestintää. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin haastateltavien kokemia tunteita vastaanottotilanteen aikana. Haastateltavat kokivat vastaanottotilanteiden haasteena potilaiden kokonaisvaltaisen huomioimisen sekä hoitajan mahdollisen negatiivisen asennoitumisen omaa työtään kohtaan. Hoitajan voimavaroja heikentävinä tekijöinä koettiin tilanteet, joissa potilaan toimintaa joudutaan rajoittamaan, potilas ei kommunikoi tai hän käyttäytyy epäasiallisesti. Vastaanottotilanteiden kehittäminen nosti esiin kolme kehittämisen aluetta. Suurin osa haastateltavista toivoi koulutusta koskien potilaiden vastaanottamista. Haastateltavien mukaan myös erilaisia vastaanottotilanteita tulisi käsitellä jo sairaanhoitajakoulutuksen aikana tarkemmin. Kohtaamistilanteiden kehittäminen koettiin myös tarpeelliseksi.
Jatkotutkimusehdotuksena aihetta olisi hyvä tarkastella potilaiden näkökulmasta. Lisäksi olisi hyvä tutkia omaisten kokemuksia siitä, kuinka heidät huomioidaan potilaiden vastaanottotilanteessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaan vastaanottamista päivystyspoliklinikalle hoitajien kokemana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hoitajien kokemuksia potilaiden vastaanottamisesta päivystyspoliklinikalle. Tavoitteena oli lisäksi lisätä hoitajien valmiuksia kohdata päivystyspoliklinikalle tuleva potilas ja näin parantaa hoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutustilannetta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päivystyspoliklinikan sairaanhoitajaa ja haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teemahaastattelussa oli kolme eri teemaa ja nämä kaikki teemat analysoitiin erikseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että potilaiden vastaanottamista päivystyspoliklinikalle pidetään tärkeänä. Haastateltavat korostivat vastauksissaan hoitajan sosiaalisten taitojen merkitystä, asiakaslähtöisyyttä, vastaanottotilanteiden yksilöllisyyttä sekä viestintää. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin haastateltavien kokemia tunteita vastaanottotilanteen aikana. Haastateltavat kokivat vastaanottotilanteiden haasteena potilaiden kokonaisvaltaisen huomioimisen sekä hoitajan mahdollisen negatiivisen asennoitumisen omaa työtään kohtaan. Hoitajan voimavaroja heikentävinä tekijöinä koettiin tilanteet, joissa potilaan toimintaa joudutaan rajoittamaan, potilas ei kommunikoi tai hän käyttäytyy epäasiallisesti. Vastaanottotilanteiden kehittäminen nosti esiin kolme kehittämisen aluetta. Suurin osa haastateltavista toivoi koulutusta koskien potilaiden vastaanottamista. Haastateltavien mukaan myös erilaisia vastaanottotilanteita tulisi käsitellä jo sairaanhoitajakoulutuksen aikana tarkemmin. Kohtaamistilanteiden kehittäminen koettiin myös tarpeelliseksi.
Jatkotutkimusehdotuksena aihetta olisi hyvä tarkastella potilaiden näkökulmasta. Lisäksi olisi hyvä tutkia omaisten kokemuksia siitä, kuinka heidät huomioidaan potilaiden vastaanottotilanteessa.