Verkkosivuston suunnittelun kokonaishallinta : Case: Geepap Oy:n verkkopalvelu
Lehtinen, Kaisa (2009)
Lehtinen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909044342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909044342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa verkkosivusto Geepap Oy:lle, joka kustantaa lapsille ja nuorille tarkoitettuja koristepainettuja painotuotteita. Yrityksen tuotantoon kuuluvat esimerkiksi erilaiset päivä- ja muistikirjat. Sivusto on rakennettu Joomla!-julkaisujärjestelmään.
Kirjallisessa osuudessa selvitettiin sivuston suunnitteluprosessiin vaikuttavia taustatekijöitä. Sivuston suunnittelun ratkaisuja perusteltiin etsimällä projektin kannalta olennaista tietoa muun muassa visuaalisuudesta ja käytettävyydestä. Lisäksi perehdyttiin siihen, millainen rooli verkkopalvelulla on Geepap Oy:n markkinoinnissa. Sivuston tärkeimmät kohderyhmät rajattiin ja pienen käyttäjäkyselyn tuloksia analysoitiin edelleen verkkopalvelua kehittäen.
Geepap Oy:n verkkosivuston tärkein kohderyhmä on Geepap Oy:n asiakkaat: liikeketjujen ja vähittäismyymälöiden ostajat, jotka tilaavat yrityksen tuotteita edelleen jakeluun. Kohderyhmä on haastava, sillä se on hyvin hajanainen: ikä, sukupuolijakauma ja kansallisuus vaihtelevat.
Yksi tärkeimpiä Geepap Oy:n sivuston suunnittelun haasteista oli yrityksen brändin vahvistaminen visuaalisen ilmeen, kirjallisen sisällön ja sähköisten palvelujen avulla. Sivuston käyttöliittymän oli oltava havainnollinen ja helppokäyttöinen tuotevalikoiman laajuudesta huolimatta.
Sivuston graafinen muotoilu päätettiin pitää yksinkertaisen tyylikkäänä, jotta se ei veisi liikaa huomiota yrityksen tuotteilta. Käyttöliittymäsuunnittelussa myötäiltiin www-sivujen yleiseksi muodostunutta rakennetta, jotta käyttäjät hahmottaisivat internetin käyttökokemuksensa perusteella sivuston toiminnallisuuden mahdollisimman nopeasti.
Kun käytettävyyttä korostetaan verkkosivuston suunnittelussa, visuaalisuus saattaa jäädä taka-alalle. Hyvässä verkkopalvelussa on kuitenkin nämä asiat osattu yhdistää. Verkkosivuston kehittäminen on jatkuva prosessi. Käyttäjätutkimuksen vastaukset antoivat suuntaa sille, miten sivustoa kehitetään tulevaisuudessa.
Kirjallisessa osuudessa selvitettiin sivuston suunnitteluprosessiin vaikuttavia taustatekijöitä. Sivuston suunnittelun ratkaisuja perusteltiin etsimällä projektin kannalta olennaista tietoa muun muassa visuaalisuudesta ja käytettävyydestä. Lisäksi perehdyttiin siihen, millainen rooli verkkopalvelulla on Geepap Oy:n markkinoinnissa. Sivuston tärkeimmät kohderyhmät rajattiin ja pienen käyttäjäkyselyn tuloksia analysoitiin edelleen verkkopalvelua kehittäen.
Geepap Oy:n verkkosivuston tärkein kohderyhmä on Geepap Oy:n asiakkaat: liikeketjujen ja vähittäismyymälöiden ostajat, jotka tilaavat yrityksen tuotteita edelleen jakeluun. Kohderyhmä on haastava, sillä se on hyvin hajanainen: ikä, sukupuolijakauma ja kansallisuus vaihtelevat.
Yksi tärkeimpiä Geepap Oy:n sivuston suunnittelun haasteista oli yrityksen brändin vahvistaminen visuaalisen ilmeen, kirjallisen sisällön ja sähköisten palvelujen avulla. Sivuston käyttöliittymän oli oltava havainnollinen ja helppokäyttöinen tuotevalikoiman laajuudesta huolimatta.
Sivuston graafinen muotoilu päätettiin pitää yksinkertaisen tyylikkäänä, jotta se ei veisi liikaa huomiota yrityksen tuotteilta. Käyttöliittymäsuunnittelussa myötäiltiin www-sivujen yleiseksi muodostunutta rakennetta, jotta käyttäjät hahmottaisivat internetin käyttökokemuksensa perusteella sivuston toiminnallisuuden mahdollisimman nopeasti.
Kun käytettävyyttä korostetaan verkkosivuston suunnittelussa, visuaalisuus saattaa jäädä taka-alalle. Hyvässä verkkopalvelussa on kuitenkin nämä asiat osattu yhdistää. Verkkosivuston kehittäminen on jatkuva prosessi. Käyttäjätutkimuksen vastaukset antoivat suuntaa sille, miten sivustoa kehitetään tulevaisuudessa.