Viinilista markkinoinnin ja myynnin apuvälineenä : Case Ravintola Malja Kuopio
Vartiainen, Saija (2012)
Vartiainen, Saija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036123
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda asiakkaita ja henkilökuntaa palveleva viinilista toimeksiantajalleni Ravintola Maljalle. Viinilista tulee käyttöön Maljan yläkerrassa sijaitsevaan viinibaariin ja lista on sekä asiakkaiden että henkilökunnan käytettävissä. Listalla pyritään lisäämään viinibaarin tunnettuutta, tehostamaan viinien myyntiä, kohottamaan asiakastyytyväisyyttä ja helpottamaan henkilökunnan myyntityötä asiakaspalvelutilanteissa. Listan avulla pyritään myös tehostamaan asiakkaiden itsepalvelua.
Ravintola Maljan viinivalikoima on laaja, joten asiakkaalla voi olla hankaluuksia löytää mieluisin viini suuresta joukosta ilman listaa. Listan tarkoituksena onkin tukea asiakkaan ostopäätösprosessia ja helpottaa mieleisen viinin valinnassa. Listalta vaadittiin informatiivisuutta, joten kokosin viinihinnaston lisäksi kokonaisuuden, joka sisältää tietoa viinin historiasta ja valmistamisesta, viinifaktoja ja viinisanastoa. Viinisanastoon valitsin paljon sanoja, jotka esiintyvät luomassani listassa. Lisäksi kokosin kaikista listalla esiintyvistä viineistä kuvaukset, asiakkaan valintojen helpottamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, sekä itse viinilistasta. Teoreettinen osuus käsittelee markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, myyntiä, myyntiin liittyviä oleellisia tekijöitä ja teoriaa viinilistan rakentamisesta. Viinilistan teoriaosuus on pohjana listan rakentamiselle, mutta suurin vaikutus listan lopputulokseen koostuu toimeksiantajan toiveista ja mielipiteistä. Kilpailu palvelualoilla on nykyään erittäin armotonta, mikä edellyttää yrityksiä jatkuvaan kehitystyöhön markkinoinnin ja myynnin osa-alueilla. Työssäni pohdin kuinka viinilistaa voi käyttää markkinoinnin ja myynnin apuvälineenä. Asiakas muodostaa pitkälti mielikuvansa ravintolan tuotteista ja palveluista myyntityön ja asiakaspalvelutilanteen pohjalta. Tämän vuoksi syvennynkin käsittelemään henkilökohtaista myyntityötä, henkilöstön käyttämistä yrityksen voimavarana ja viinilistan käyttämistä apuna henkilökohtaisen myyntityön onnistumisessa.
Viinilista tulostetaan ja paperiversio päätyy viinibaarin tiskille ja pöytiin asiakkaiden vapaaseen käyttöön. Lisäksi henkilökunnalla on käytössään myös paperinen versio. Lista tallennetaan myös sähköisenä Ravintola Maljassa sijaitsevalla työtietokoneelle, jolloin listan muokkaaminen ja päivittäminen on vaivatonta tulevaisuudessa. Lista on vain pieni osa ravintolan toimintaa, mutta auttaa mielestäni tehokkaasti markkinointia ja myyntiä oikein käytettynä.
Ravintola Maljan viinivalikoima on laaja, joten asiakkaalla voi olla hankaluuksia löytää mieluisin viini suuresta joukosta ilman listaa. Listan tarkoituksena onkin tukea asiakkaan ostopäätösprosessia ja helpottaa mieleisen viinin valinnassa. Listalta vaadittiin informatiivisuutta, joten kokosin viinihinnaston lisäksi kokonaisuuden, joka sisältää tietoa viinin historiasta ja valmistamisesta, viinifaktoja ja viinisanastoa. Viinisanastoon valitsin paljon sanoja, jotka esiintyvät luomassani listassa. Lisäksi kokosin kaikista listalla esiintyvistä viineistä kuvaukset, asiakkaan valintojen helpottamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, sekä itse viinilistasta. Teoreettinen osuus käsittelee markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, myyntiä, myyntiin liittyviä oleellisia tekijöitä ja teoriaa viinilistan rakentamisesta. Viinilistan teoriaosuus on pohjana listan rakentamiselle, mutta suurin vaikutus listan lopputulokseen koostuu toimeksiantajan toiveista ja mielipiteistä. Kilpailu palvelualoilla on nykyään erittäin armotonta, mikä edellyttää yrityksiä jatkuvaan kehitystyöhön markkinoinnin ja myynnin osa-alueilla. Työssäni pohdin kuinka viinilistaa voi käyttää markkinoinnin ja myynnin apuvälineenä. Asiakas muodostaa pitkälti mielikuvansa ravintolan tuotteista ja palveluista myyntityön ja asiakaspalvelutilanteen pohjalta. Tämän vuoksi syvennynkin käsittelemään henkilökohtaista myyntityötä, henkilöstön käyttämistä yrityksen voimavarana ja viinilistan käyttämistä apuna henkilökohtaisen myyntityön onnistumisessa.
Viinilista tulostetaan ja paperiversio päätyy viinibaarin tiskille ja pöytiin asiakkaiden vapaaseen käyttöön. Lisäksi henkilökunnalla on käytössään myös paperinen versio. Lista tallennetaan myös sähköisenä Ravintola Maljassa sijaitsevalla työtietokoneelle, jolloin listan muokkaaminen ja päivittäminen on vaivatonta tulevaisuudessa. Lista on vain pieni osa ravintolan toimintaa, mutta auttaa mielestäni tehokkaasti markkinointia ja myyntiä oikein käytettynä.