Kummiyritystoiminnan kehittäminen liiketalouden koulutusohjelmassa
Kähkönen, Anna (2012)
Kähkönen, Anna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025825
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kummiyritystoiminnan kehittäminen Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa vuosina 2010–2012. Opinnäytetyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tavoitteena oli kummiyritystoiminnan kehittäminen liiketalouden laitoksen näkökulmasta. Kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia toimintamalli kummiyritystoiminnasta.
Tutkimus koostuu viidestä eri tutkimuksesta. Liiketalouden laitoksen henkilökunnan, opettajien, ja kummiyrityksen koordinaattorin mielipiteitä ja kokemuksia toiminnasta sekä sen kehittämisestä koostettiin teemahaastattelujen avulla. Kummiyritysten yhteishenkilöiden ja kummiluokkien opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia sekä kehittämisehdotuksia koottiin lomakekyselyllä. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yritysten välisiin kumppanuuksiin, jossa esitellään Vesalaisen yritystenvälisen suhteen elementtejä ja Håkanssonin ARA-mallia. Teoriassa syvennytään myös projektioppimiseen käsitteenä ja ammattikorkeakoulu viitekehyksessä. Opinnäytetyössä esitellään kummiyritystoimintaa liiketalouden laitoksella, pedagogista lähestymistapaa toiminnallista kumppanuutta ja muita ammattikorkeakoulujen yhteistoimintamalleja.
Tutkimustuloksien perusteella kummiyritystoiminta on alkanut hyvin, mutta toiminnassa on vielä paljon kehitettävää. Vastuu toiminnasta on molemminpuolista. Luottamus toimijoiden välillä on hyvä, mutta ei vielä kovin syvällinen. Kummiyritysten ja opiskelijoiden välinen toimintaa ovat olleet yritysvierailut, asiantuntijaluennot ja toimeksiannot opintojaksoilla. Kummiyritystoiminta koetaan tärkeäksi kaikkien osapuolten näkökulmasta, mutta toimintaa kaivataan lisää. Toiminnan rajoitteita ovat muun muassa työajan rajallisuus ja opetussuunnitelman joustamattomuus. Toiminnan hyötyinä nähdään positiivinen näkyvyys, rekrytoinnin mahdollisuudet, henkilökunnan osaamisen kehittyminen ja opiskelijoiden näkökulmasta aito työelämäyhteistyö opintojen aikana.
Kummiyritystoiminnan toimintamalliin on hahmoteltu prosessikuvaukset koko kummiyritystoiminnan organisoinnista ja toiminnan integroimisesta opintosuunnitelmaan ja opintojaksoille. Toimintamallissa on nostettu esille kaikkien kolmen eri toimijoiden näkökulmia ja toimintatapoja, mitä on ehdotettu toiminnan kehittämiseksi.
Tutkimus koostuu viidestä eri tutkimuksesta. Liiketalouden laitoksen henkilökunnan, opettajien, ja kummiyrityksen koordinaattorin mielipiteitä ja kokemuksia toiminnasta sekä sen kehittämisestä koostettiin teemahaastattelujen avulla. Kummiyritysten yhteishenkilöiden ja kummiluokkien opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia sekä kehittämisehdotuksia koottiin lomakekyselyllä. Lisäksi aineistoa kerättiin havainnoimalla toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yritysten välisiin kumppanuuksiin, jossa esitellään Vesalaisen yritystenvälisen suhteen elementtejä ja Håkanssonin ARA-mallia. Teoriassa syvennytään myös projektioppimiseen käsitteenä ja ammattikorkeakoulu viitekehyksessä. Opinnäytetyössä esitellään kummiyritystoimintaa liiketalouden laitoksella, pedagogista lähestymistapaa toiminnallista kumppanuutta ja muita ammattikorkeakoulujen yhteistoimintamalleja.
Tutkimustuloksien perusteella kummiyritystoiminta on alkanut hyvin, mutta toiminnassa on vielä paljon kehitettävää. Vastuu toiminnasta on molemminpuolista. Luottamus toimijoiden välillä on hyvä, mutta ei vielä kovin syvällinen. Kummiyritysten ja opiskelijoiden välinen toimintaa ovat olleet yritysvierailut, asiantuntijaluennot ja toimeksiannot opintojaksoilla. Kummiyritystoiminta koetaan tärkeäksi kaikkien osapuolten näkökulmasta, mutta toimintaa kaivataan lisää. Toiminnan rajoitteita ovat muun muassa työajan rajallisuus ja opetussuunnitelman joustamattomuus. Toiminnan hyötyinä nähdään positiivinen näkyvyys, rekrytoinnin mahdollisuudet, henkilökunnan osaamisen kehittyminen ja opiskelijoiden näkökulmasta aito työelämäyhteistyö opintojen aikana.
Kummiyritystoiminnan toimintamalliin on hahmoteltu prosessikuvaukset koko kummiyritystoiminnan organisoinnista ja toiminnan integroimisesta opintosuunnitelmaan ja opintojaksoille. Toimintamallissa on nostettu esille kaikkien kolmen eri toimijoiden näkökulmia ja toimintatapoja, mitä on ehdotettu toiminnan kehittämiseksi.