Mikkelin ammattikorkeakoulun yrityskuva
Timoskainen, Niina (2012)
Timoskainen, Niina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025818
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää mitä mieltä Mikkelin ammattikorkeakoulun sidosryhmät ovat Mikkelin ammattikorkeakoulun yrityskuvasta. Sidosryhmät ovat Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta, muun oppilaitoksen opiskelijat, sekä Mikkelin ammattikorkeakoulun yhteistyökumppanit ja asiakkaat. Kyselyyn vastasi myös Mikkelin ammattikorkeakoulun entisiä opiskelijoita. Opinnäytetyön tutkimusongelma on, millainen on Mikkelin ammattikorkeakoulun yrityskuva sen sidosryhmien keskuudessa.
Opinnäytetyössä kerron yrityskuvasta, kuinka se muodostuu ja millaisia vaikutuksia yrityskuvalla on. Lisäksi kerron kuinka markkinointiviestintä vaikuttaa yrityskuvan rakentumiseen ja esittelen erilaisia markkinointitoimenpiteitä.
Tutkimuksessa käytin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta muutama avoin kysymys muodostaa tutkimuksen kvalitatiivisen aineiston. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Tutkimus oli avoinna 18.1.2012 – 5.2.2012 välisen ajan ja kyselyyn pääsi vastaamaan kaikki, jotka näkivät linkin kyselyyn. Linkki julkaistiin Mikkelin ammattikorkeakoulun verkkosivuilla, opiskelijoiden intranetissä Studentissa ja henkilökunnan intranetissä Staffissa. Tutkimuksen perusjoukko on hankala määritellä, koska kysely oli avoin kaikille. Tästä syystä ei tehty myöskään otantaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 156 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan varauksella sanoa, että Mikkelin ammattikorkeakoulun maine on melko hyvä ja että vastaajat ovat melko samaa mieltä sen kanssa, mitä Mikkelin ammattikorkeakoulu kertoo itsestään. Mikkelin ammattikorkeakoulun opetusta pidetään vain melko laadukkaana. Mikkelin ammattikorkeakoulu mielletään meneväksi aikuiseksi eli kehittyväksi ja asialliseksi. Mikkelin ammatti-korkeakoulun markkinointi on tutkimuksen mukaan melko näkyvää ja markkinoinnista on saatu rento, nuorekas ja huumorintajuinen mielikuva. Tärkein markkinointi- ja tiedottamiskanava on Internet.
Tutkimusta ei voida pitää täysin luotettavana, sillä vastaajajakauma oli vino, kun lähes 80 prosenttia vas-tanneista oli Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijoita.
Opinnäytetyössä kerron yrityskuvasta, kuinka se muodostuu ja millaisia vaikutuksia yrityskuvalla on. Lisäksi kerron kuinka markkinointiviestintä vaikuttaa yrityskuvan rakentumiseen ja esittelen erilaisia markkinointitoimenpiteitä.
Tutkimuksessa käytin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta muutama avoin kysymys muodostaa tutkimuksen kvalitatiivisen aineiston. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä. Tutkimus oli avoinna 18.1.2012 – 5.2.2012 välisen ajan ja kyselyyn pääsi vastaamaan kaikki, jotka näkivät linkin kyselyyn. Linkki julkaistiin Mikkelin ammattikorkeakoulun verkkosivuilla, opiskelijoiden intranetissä Studentissa ja henkilökunnan intranetissä Staffissa. Tutkimuksen perusjoukko on hankala määritellä, koska kysely oli avoin kaikille. Tästä syystä ei tehty myöskään otantaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 156 henkilöä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan varauksella sanoa, että Mikkelin ammattikorkeakoulun maine on melko hyvä ja että vastaajat ovat melko samaa mieltä sen kanssa, mitä Mikkelin ammattikorkeakoulu kertoo itsestään. Mikkelin ammattikorkeakoulun opetusta pidetään vain melko laadukkaana. Mikkelin ammattikorkeakoulu mielletään meneväksi aikuiseksi eli kehittyväksi ja asialliseksi. Mikkelin ammatti-korkeakoulun markkinointi on tutkimuksen mukaan melko näkyvää ja markkinoinnista on saatu rento, nuorekas ja huumorintajuinen mielikuva. Tärkein markkinointi- ja tiedottamiskanava on Internet.
Tutkimusta ei voida pitää täysin luotettavana, sillä vastaajajakauma oli vino, kun lähes 80 prosenttia vas-tanneista oli Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijoita.