Palveluiden laatu ja kehittäminen Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksessa
Rimpineva, Anni; Rimpineva, Eetu (2012)
Rimpineva, Anni
Rimpineva, Eetu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275306
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rimpineva, Anni & Rimpineva, Eetu. Palveluiden laatu ja kehittäminen Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksessa. Pieksämäki, kevät 2012, 69s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksen palveluiden laatua ja kehittämistä asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan haastattelua, jotka saatiin kotikuntoutuksen asiakkailta. Haastattelujoukko koostui eri vaiheissa kuntoutumista olevista mies- ja naisasiakkaista. Haastatteluaineistoa kertyi litteroituna noin 50 sivua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti Keski-Savon Hoivakehitys ry:n tiloissa. Haastattelutilanteessa oli kaksi tutkijaa, joista toinen haastatteli ja toinen havainnoi sekä esitti tarkentavia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksessa asiakkaat saavat tukea, kuntoutuminen on tavoitteellista ja asiakkaat kokevat saavansa vaikuttaa kuntoutumiseensa. Kotikuntoutuksen asiakkaat kokivat palveluiden olevan tarpeellisia ja riittäviä. Erityisesti esille tulivat kotikäyntien ja ryhmien laatu. Tutkimuksen tuloksena nousi esille erilaisia kehittämisideoita. Näitä ideoita olivat mm. palveluiden parantamisehdotukset sekä kotikuntoutuksen markkinoinnin tehostaminen.
Tutkimuksen tuloksista tulkittiin Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksen palveluiden olevan laadukkaita. Kotikuntoutujien kokemus riittävästä tuesta ja vaikuttamismahdollisuuksista edesauttoi positiivisella tavalla heidän kuntoutumistaan. Asiakkaiden kokemus palveluiden tarpeellisuudesta ja riittävyydestä osoitti, että palvelut oli suunniteltu asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Asiasanat: mielenterveys, mielenterveyskuntoutus, päihdekuntoutus, kotikuntoutus, laatu, kehittäminen, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu, sisällönanalyysi
Rimpineva, Anni & Rimpineva, Eetu. Palveluiden laatu ja kehittäminen Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksessa. Pieksämäki, kevät 2012, 69s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksen palveluiden laatua ja kehittämistä asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan haastattelua, jotka saatiin kotikuntoutuksen asiakkailta. Haastattelujoukko koostui eri vaiheissa kuntoutumista olevista mies- ja naisasiakkaista. Haastatteluaineistoa kertyi litteroituna noin 50 sivua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti Keski-Savon Hoivakehitys ry:n tiloissa. Haastattelutilanteessa oli kaksi tutkijaa, joista toinen haastatteli ja toinen havainnoi sekä esitti tarkentavia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksessa asiakkaat saavat tukea, kuntoutuminen on tavoitteellista ja asiakkaat kokevat saavansa vaikuttaa kuntoutumiseensa. Kotikuntoutuksen asiakkaat kokivat palveluiden olevan tarpeellisia ja riittäviä. Erityisesti esille tulivat kotikäyntien ja ryhmien laatu. Tutkimuksen tuloksena nousi esille erilaisia kehittämisideoita. Näitä ideoita olivat mm. palveluiden parantamisehdotukset sekä kotikuntoutuksen markkinoinnin tehostaminen.
Tutkimuksen tuloksista tulkittiin Keski-Savon Hoivakehitys ry:n kotikuntoutuksen palveluiden olevan laadukkaita. Kotikuntoutujien kokemus riittävästä tuesta ja vaikuttamismahdollisuuksista edesauttoi positiivisella tavalla heidän kuntoutumistaan. Asiakkaiden kokemus palveluiden tarpeellisuudesta ja riittävyydestä osoitti, että palvelut oli suunniteltu asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Asiasanat: mielenterveys, mielenterveyskuntoutus, päihdekuntoutus, kotikuntoutus, laatu, kehittäminen, kvalitatiivinen tutkimus, teemahaastattelu, sisällönanalyysi