Harjoittelun ohjaajien ohjaustaidot : Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opiskelijoiden kokemuksia
Kiiveri, Antti (2012)
Kiiveri, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mielenterveys- ja päihdehoitotyön opiskelijoiden kokemuksia syventävän vaiheen käytännön harjoitteluiden ohjaajien ohjaustaidoista. Tavoitteena oli selvittää mitkä ohjaustaidot opiskelijat kokivat tärkeäksi ja olivatko nämä taidot toteutuneet harjoittelussa. Opinnäytetyössä käytettiin soveltaen Eliisa Kukkolan alkuperäistutkimusta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen menetelmän yhdistelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Vastaukset kerättiin erään oppitunnin yhteydessä. Vastauksia saatiin 15 kappaletta. Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana olivat mielenterveys- ja päihdehoitotyö, hoitotyön ohjatun harjoittelun oppimisympäristö ja ohjaajan ohjaustaidot.
Tuloksien mukaan Kukkolan alkuperäistutkimuksen ohjaajien ohjaustaitoja mittaava mittari on hyvin suunniteltu. Opiskelijat kokivat ohjaustaitoalueita mittaavat kysymykset tärkeiksi. Ohjaussuhteen luominen koettiin tärkeimmäksi osa-alueeksi ohjauksessa ohjaajan ammattitaidon lisäksi. Ohjaajat olivat toteuttaneet ohjaustaitoja erittäin hyvin. Tulokset ovat yhdensuuntaisia teoreettisissa lähtökodissa käsiteltyjen tutkimusten kanssa.
Tämän opinnäytetyön mittarin testaaminen laajemmalla aineistolla toisi luotettavampia tuloksia mittarin toimivuudesta. Myös Kukkolan ehdotuksen mukaan mittaria voisi testata niin, että opiskelijat arvioisivat ohjaajiensa ohjaustaitojen tasoa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisen sekä kvalitatiivisen menetelmän yhdistelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Vastaukset kerättiin erään oppitunnin yhteydessä. Vastauksia saatiin 15 kappaletta. Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana olivat mielenterveys- ja päihdehoitotyö, hoitotyön ohjatun harjoittelun oppimisympäristö ja ohjaajan ohjaustaidot.
Tuloksien mukaan Kukkolan alkuperäistutkimuksen ohjaajien ohjaustaitoja mittaava mittari on hyvin suunniteltu. Opiskelijat kokivat ohjaustaitoalueita mittaavat kysymykset tärkeiksi. Ohjaussuhteen luominen koettiin tärkeimmäksi osa-alueeksi ohjauksessa ohjaajan ammattitaidon lisäksi. Ohjaajat olivat toteuttaneet ohjaustaitoja erittäin hyvin. Tulokset ovat yhdensuuntaisia teoreettisissa lähtökodissa käsiteltyjen tutkimusten kanssa.
Tämän opinnäytetyön mittarin testaaminen laajemmalla aineistolla toisi luotettavampia tuloksia mittarin toimivuudesta. Myös Kukkolan ehdotuksen mukaan mittaria voisi testata niin, että opiskelijat arvioisivat ohjaajiensa ohjaustaitojen tasoa.