Improvisaatio musiikkiteatterin välineenä
Helin, Harri (2012)
Helin, Harri
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046311
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni sovellan improvisaatiota musiikkiteatteriin ja pohdin sen
sujuvuutta ja toimivuutta sekä sen mukanaan tuomia haasteita. Aluksi määrittelen improvisaation käsitteitä. Syvennän käsitystäni improvisaatiosta haastattelemalla kahta suomalaista improvisaation taitajaa ja pedagogia, Markus Fageruddia ja Tapio Aarre-Ahtiota.
Täydennän opinnäytetyötäni tutkimuksella, jossa kokeilen erilaisia improvisaatiotekniikoita nelivaiheisen wokshopin kautta. Myös tämä prosessi
opetti minua paljon.
Tutkimusprosessissa käsitykseni improvisaatiosta syveni. Kun pohdin kysymystä siitä, miten improvisaatiota voi käyttää musiikkiteatterissa, havaitsin että musiikkiteatterin kentässä improvisaatiota käytetään jo nyt paljon. Mielestäni sitä voitaisiin kuitenkin vielä lisätä. Improvisaation yhdistäminen musiikkiin ja teatteriin vaatii esiintyjältä taitoa molemmilta osa-alueilta ja lisäksi improvisaatiossa tarvittavien eri elementtien hyvää hallintaa. Silloin keskittyminen johonkin yhteen osa-alueeseen ei veisi koko huomiota ja samalla tilanteeseen kuuluu rentoutta. Myös toisten kuunteleminen nousi tärkeäksi taidoksi.
sujuvuutta ja toimivuutta sekä sen mukanaan tuomia haasteita. Aluksi määrittelen improvisaation käsitteitä. Syvennän käsitystäni improvisaatiosta haastattelemalla kahta suomalaista improvisaation taitajaa ja pedagogia, Markus Fageruddia ja Tapio Aarre-Ahtiota.
Täydennän opinnäytetyötäni tutkimuksella, jossa kokeilen erilaisia improvisaatiotekniikoita nelivaiheisen wokshopin kautta. Myös tämä prosessi
opetti minua paljon.
Tutkimusprosessissa käsitykseni improvisaatiosta syveni. Kun pohdin kysymystä siitä, miten improvisaatiota voi käyttää musiikkiteatterissa, havaitsin että musiikkiteatterin kentässä improvisaatiota käytetään jo nyt paljon. Mielestäni sitä voitaisiin kuitenkin vielä lisätä. Improvisaation yhdistäminen musiikkiin ja teatteriin vaatii esiintyjältä taitoa molemmilta osa-alueilta ja lisäksi improvisaatiossa tarvittavien eri elementtien hyvää hallintaa. Silloin keskittyminen johonkin yhteen osa-alueeseen ei veisi koko huomiota ja samalla tilanteeseen kuuluu rentoutta. Myös toisten kuunteleminen nousi tärkeäksi taidoksi.